ترموود

تفاوت ترموود گرید A و B

تفاوت ترموود گرید A و B

تفاوت ترموود گرید A و B

از افراد با سن بالاتر و قدیمی­ ترها همیشه شنیده ­ایم که حرارت دادن به چوب باعث افزایش مقاومت آن می­شود؛ زمان­ های قدیم در جنگ­ها جنگجویان قبایل مختلف نیزه­ های خود را که از جنس چوب بوده ­اند، روی آتش قرار می­دادند تا در برابر آتش و نفوذ آب مقاوم شوند. ترموود همین تکنیک باستانی را تبدیل به روش جدید کرده است. چوب ترمو نسبت به چوب خام بسیار زیباتر، پایدارتر و دارای مزایای فراوانی است. همچنین به دلیل استفاده نشدن مواد شیمیایی طی روند ساخت، چوب حالت نچرال و طبیعی خود را حفظ می­کند و بسیار شیک و آنتیک به نظر می­رسد.

چوب ترموود به صورت کلی در بازار روز دنیا سه گرید  A و B و C تولید می­شود.اما به دلیل پرکاربرد بودن نوع A و نوع B ما هم بیشتر در مورد آنها صحبت می­کنیم.

 چوب ترموود همان الوارهای چوبی به صورت اصلاح شده است که با حرارت دارای خواص بی­شماری می­شوند که جلوتر راجع به آنها صحبت می­کنیم.

فرایند تولید ترموود

علاوه بر حرارت به چوب، بخار آب نیز داده می­شود. بخار آب باعث ایجاد انعطاف خیلی کمی در چوب می­شود که این گونه باعث جلوگیری از ترک خوردن و آسیب‌دیدگی می‌شود. همچنین پس از اتمام فرآیند از کاور واکس استفاده می­شود که عموماً از جنس روغن یا لاک الکل است و از چوب در برابر اشعه­ های مضر خورشید و تخریب آن جلوگیری می­کند.  میزان حرارت داده شده به چوب بسیار دقیق و مهندسی شده است و باعث ایجاد برخی از تغییرات شیمیایی در ساختار چوب می­شود که این‌گونه کیفیت آن را افزایش می­دهد .

 این فرآیند به‌قدری مهم است که اگر در تهیه چوب ترمو اجرای استاندارد و صحیح فرایند انجام نشود حتی با وجود بالاترین کیفیت چوب به دلیل اجرای غلط فرآیند محصول ترمووود ضعیف و بی کیفیت می­شود. از جمله موارد مورد اهمیت میزان درجه حرارت و یکنواخت رسیدن حرارت به تمام چوب است؛ عدم وجود اکسیژن و محاسبه رطوبت در تمام طی پروسه و طول مدت حرارت‌دهی در داخل کوره بسیار حائز اهمیت است .

همین کیفیت ساخت است که مکان استفاده ترموود را مشخص می­کند؛ چوب ترمویی که در شرایط مناسب، ویژه و طبق استانداردهای تولید شده باشد مانند ترموودهایی که در کشورهای اروپایی مانند فنلاند و اسلوونی تولید می‌شود  کیفیت قابل قبول دارند و علاوه بر فضای داخلی خانه در فضای باز نیز می­توانند استفاده شوند.

ترموود تراس
ادامه

اما نمونه ­های ایرانی به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم و کیفیت پایین در فضای باز مورد استفاده قرار نمی­گیرند. چوب ترمو از درخت­ هایی مانند درخت زبان گنجشک یا درخت کاج تولید می­شود که نشان می­دهد ایران با وجود داشتن فراوانی در درخت کاج هنوز هم به این فرآیند به صورت دقیق مسلط نشده است.

برای تشخیص ترموود اصلی از فرعی به این صفحه مراجعه نمایید.

انواع گرید ترموود

مزایای ترموود

 یکی از مزایای آن که پیش‌تر صحبت کردیم طبیعی بودن است که حس زنده بودن در مکان را می­دهد. مخصوصاً که امروزه یکی از بهترین وسایل برای دکور خانه چوب می­باشد.

  1. ترموود جایگزین بسیار خوبی است چرا که ظاهر چوبی باکیفیت و قابلیت‌های بسیار بالا دارد .
  2. دیگر مزیت ترموود دوام و ماندگاری آن است که می­توان با خیال راحت سال­ها در وسایل مختلف از آن استفاده کرد و نگران خرابی یا آسیب‌دیدن آن نبود.
  3.  ترموود بسیار سبک است و وزن کمی دارد که حتی قابل مقایسه با وسایل فلزی و آهنی نیست. یکی دیگر از مزیت­های ترمووود حفظ رطوبت در محیط است؛ باورکردنی نیست که ترموود می­تواند رطوبت محیط را در حد استاندارد ثابت نگه دارد .
  4. ترموود بسیار ساده و سریع نصب می­شوند و کثیف‌کاری کمتری نسبت به وسایل دیگر هنگام نصب دارند؛ ترموود برخلاف چوب­های معمولی مقاومت بسیار خوبی نسبت به سرما و گرما از خود نشان می­دهد . به همی جهت میتوان از آن برای روف گاردن ترموود استفاده کرد.
  5. ترموود تجزیه‌پذیر است و به‌هیچ‌عنوان به طبیعت صدمه نمی­زند؛ امروزه به دلیل انعطاف‌پذیری و مقاومت زیاد ترموود در مناطق زلزله­خیز از این وسیله بسیار استفاده می­شود .
  6. برخلاف تصور، ترموود عایق صدای بی­نظیری است که می‌توان از آن حتی به‌عنوان دیوارهای داخلی خانه و نمای چوبی ویلا نیز استفاده کرد.
  7. چوب ترمو حتی بعد از گذشت سال‌ها و عمر طولانی هرگز تاب نمی­خورد و تغییر شکل و ابعاد نمی­دهد و در هر حالت شکل اصلی و حالت زیبای خود را حفظ می‌کند.

برای متوجه‌شدن تفاوت­های ترمووود A  و  B ابتدا به سراغ بررسی ویژگی­های هر یک می­رویم .

ویژگی ­های ترموود گرید A

 ترموود گرید A به محصولی گفته می‌شود که از لحاظ کیفیتی در بالاترین حد قرار دارد. برای تولید این محصول به صورت اختصاصی از مغز چوب درخت استفاده می­شود که نسبت به بقیه قسمت­ های تنه درخت بسیار باکیفیت‌تر است .

تابلو ترموود
ادامه

این قسمت ­ها کمترین میزان ترک‌خوردگی را دارند و دارای گره ­های پروانه‌ای زیبا و منظم با فواصل یکسان هستند؛ به همین دلیل برش دادن و نصب آن بسیار راحت‌تر است .

یکی از معیارهای تشخیص ترموود گرید A نسبت به بقیه همین گره ­هاست. مشخصاً ترموود گرید A از نظر قیمتی بسیار گران‌تر از سایر محصولات مشابه است؛ این قیمت بالا باعث شده است که افراد سودجو گاهی ترموودها باکیفیت دیگر را به‌عنوان ترموود A با قیمت بالا بفروشند .

 ویژگی­ های ترموود گرید B

 ترمووود گرید B دقیقاً برخلاف گرید A است. یعنی از لحاظ کیفیتی پایین‌تر از نمونه A است و برای تولید آن از قسمت­هایی از تنه درخت استفاده می­شود که میزان ترک­های روی آن بیشتر و گره­های آن از یکدیگر فاصله زیادی دارند و به صورت غیریکسان هستند.

تفاوت­ های اصلی گرید A و B

عموماً از چوب درخت کاج برای تولید ترموود استفاده می­شود؛ مغز درخت کاج حاوی گره ­های پروانه­ای و منظم شکلی است که از یکدیگر فاصله یکسانی دارند؛ هر چه از قسمت مغز درخت دورتر می­شویم و به قسمت‌های خارجه نزدیک می‌شویم، این گره­ها برهم خورده و فاصله خطوط از همدیگر بیشتر می­شود.

 ترمووود  A به دلیل اینکه مغز درخت است بافت منسجم‌تری دارد و ترک‌های کمتری در آن دیده می­شوند؛ اما هر چه که درجه کیفی محصول پایین‌تر شود و از قسمت‌های خارجی درخت استفاده کنیم بافت پفکی تر و ترک­ها بیشتر می­شود .

برای بررسی از لحاظ چگالی بهتر به گفته­های قبلی مراجعه کنیم که گفتیم بافت مغز چوب تراکم بیشتری دارد؛ پس نشان می­دهد که تراکم بیشتر باعث افزایش چگالی ترموود A نسبت به ترموود B می­شود.

 فکر می­کنم لازم به ذکر نباشد که تفاوت قیمتی ترمووود گرید A با گرید B بسیار زیاد است. اما برای تشخیص نوع ترموود، ویژگی ­هایی که در بالا گفتیم لازم است. گاهی ممکن است ترموود گرید B را به‌عنوان گرید A به قیمت بالا به فروش برسانند.  

از لحاظ کیفیت ترموود گرید A بسیار بهتر میباشد، ولی قیمت بالاتری را دارد

با مطالعه دقیق این متن میتوانید از تقلب هایی که در زمینه فروش ترموود میشود، جلوگیری به عمل آورید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

2 دیدگاه در “تفاوت ترموود گرید A و B

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *