معرفی چوب ترموود

در فرایند تبدیل چوب معمولی به چوب ترموود از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و چوب ترموود نسبت به چوب های معمولی در برابر حشرات موذی، کپک، ساس و ... مقاوم تر است. چوب ترمو وود دارای خاصیت ثبات رنگ و شکل نیز است که این مسئله باعث می شود در سال های طولانی نیز تغییر ظاهر ندهد. به همین دلیل چوب ترموود نسبت به چوب های دیگر برای کاربردهایی مانند دکوراسیون، خانه، کفپوش چوبی و ... مناسب تر است.

 چوب اولیه این محصول از جنس چوب زبان گنجشک و چوب درخت کاج است که در اثر تماس با گرما و بدون هیچ گونه مواد شیمیایی مقاوم شده و به چوب ترموود تبدیل می شود. کشور فنلاند در تولید چوب ترموود در کل دنیا پیشتاز است؛ اما این محصول در کشورهایی مانند کانادا و آلمان نیز به طور گسترده تولید می شود.

ترموود یکی از مصالح اولیه در صنعت ساختمان است و به آن چوب ترمو نیز می گویند. در واقع بسیاری از سازه هایی که شما در صنعت ساختمان می بینید به خصوص در کشورهای مانند کانادا، آلمان و .... از جنس چوب ترموود هستند که در هوای سرد و در برخورد با باران و برف نیز تغییر شکل نمی دهند.

مشکلات احتمالی نگهداری از وسایل چوبی در منزل

به طور معمول انواع مختلف چوب و در مناطق مختلف کشور دچار مشکلات فراوانی می شوند. حتی اگر یک لیوان یا ظرف چوبی داشته باشید این نکته را می دانید که نگهداری از ظروف چوبی نسبت به سایر ظروف متفاوت است. هنگام نگهداری از ظروف چوبی مسئله‌ای مانند خش افتادن و تغییر ظاهر چوب مطرح است. رنگ و شکل ظرف برای ثابت ماندن نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. در لوازم خانگی چوبی مانند کمد، تختخواب و غیره نیز امکان ورود حشرات موذی مانند ساس، موریانه و قارچ بسیار زیاد است. اگر شما در مناطق مرطوب زندگی می کنید حتی احتمال کپک زدن چوب نیز وجود دارد.

آماده سازی چوب ترموود

هنگام آماده سازی چوب ترموود پس از برش چوب باید آن ها را به وسیله بخار آب و گردش هوا خشک کرد. با استفاده کردن از حرارت در خشک کردن این چوب دمای چوب در عمق آن به ۱۸۵ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد هم می رسد و بدین وسیله رطوبت چوب تا حد زیادی تبخیر شده و حتی به زیر ۶ درصد می رسد.

دمای زیاد در فرآیند خشک کردن چوب باعث می شود که اسیدهای عمق چوب نیز از بین رفته و هرگونه حشره های ریز و میکروسکوپی نیز از درون منافذ چوب پاک شود. حرارت دهی به چوب محیط را برای رشد هرگونه قارچ، کپک از بین می رود که این امر به افزایش طول عمر چوب کمک می کند.

سپس در این مرحله مقدار زیادی از رزین چوب نیز از آن خارج شده و آن بخش که از رزین چوب باقی می ماند مانند یک بلور میدرخشد. در طول این فرآیند از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود.

 

بنابراین چوب ترموود یک محصول سازگار با طبیعت است.

جهت خرید چوب ترموود با شرکت هزاره سوم تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

ترمو وود 1

کاربرد چوب ترموود

کاربرد اصلی چوب ترموود در صنعت ساختمان در مواردی مانند نمای ساختمان، دور استخر، جکوزی، سونا، سرویس بهداشتی، آلاچیق و به ‌طور کلی در محل هایی است که با رطوبت در تماس هستند. البته از چوب ترموود در دکوراسیون ساختمان، پله، ویلا، کلبه و موارد دیگر نیز استفاده می گردد؛ اما به دلیل مقاومت آن در برابر رطوبت، استفاده از آن در مناطق مرطوب نسبت به متریال دیگر نظیر ورق کامپوزیت آلومینیوم بهتر است.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه استفاده از چوب ترموود در ساخت سونا با شماره 09122751028 تماس حاصل فرمایید.

 

مزایای چوب ترموود

چوب ترموود مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می شود یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در صنعت ساختمان باشد. یکی از این مزایا مقاومت بالای این چوب در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت است. در واقع این نوع چوب در برابر نور خورشید و گرما و هم چنین در برابر سرمای شدید و برف و باران مقاوم است. این مقاومت باعث می‌ شود که چوب ترمو وود نسبت به چوب های دیگر عمر بسیار طولانی تری داشته و در برابر تغییر شکل و اندازه مقاومت بیشتری داشته باشد.

کل سطح این چوب رنگ یکنواختی دارد که این باعث زیبایی و جلوه بیشتر در این نوع چوب می شود. هیچ نوع مواد شیمیایی در به وجود آمدن چوب ترمو وود به کار نرفته است و به همین دلیل بافت طبیعی چوب خالص را دارد. این نوع چوب در برابر گرما و سرما عایق است؛ زیرا بیشتر آب و رطوبت موجود در آن تبخیر شده است. این نوع از چوب در برابر حشرات، قارچ ها، ساس، آفت های چوبی و کپک نیز بسیار مقاوم است.

 

  • عایق گرمایی بودن چوب

    به طورکلی چوب یک عایق مناسب در برابر گرما و سرما است؛ زیرا سرعت انتقال گرما و سرما در چوب بسیار کم است. به همین دلیل است که از زمان قدیم از چوب در ساختن خانه ها، سقف های خانه و کف آن و بسیاری از لوازم منزل استفاده می شد.
  • عایق صوتی بودن چوب

     چوب عایق صوتی نیز می باشد و صدا را به خود جذب می کند. به این دلیل که سر و صدا را جذب می‌ کند می‌ توان از آن برای ساختن سالن های کنسرت و سازه های موسیقی استفاده کرد.
  • عایق الکتریکی بودن چوب

    از دیگر مزایای چوب ترمو وود عایق الکتریکی بودن آن است. در واقع چوب ترمو وود یک هادی الکتریسیته نیست و الکتریسیته ساکن را که برای بدن انسان مضر است را عبور نمی دهد. به همین دلیل است که چوب از نظر سلامتی برای متریال ساختمانی بسیار مناسب است.
  • استحکام بالای چوب ترمو وود

    با خشک شدن رطوبت موجود در چوب ترمو وود در طی فرآیند آماده سازی وزن آن نسبت به استحکام آن بسیار پایین می آید. چوب ترمو وود نسبت به موادی مانند فولاد و کروم نیز نقطه شکستگی بسیار بالاتری دارد.

 

چوب ترمو

کاربرد چوب ترمو وود در صنعت ساختمان ایران

چوب ترمو در صنعت ساختمان ظاهری زیبا دارد که حتی پس از گذشت زمان نیز زیبایی آن از بین نمی رود و به راحتی می توانید از آن نگهداری کنید. حتی اگر زمانی از ظاهر این چوب خسته شدید می توانید با هزینه بسیار پایین ظاهر آن را تغییر دهید. در جهان ما بیش از پنج هزار نوع چوب وجود دارد که همه این ها دارای خصوصیات ظاهری و فنی منحصر به فرد خود هستند. برای هر شرایط آب و هوایی، هر نوع نیازی و هر سلیقه ای می توان از یکی از انواع این چوب ها استفاده کرد. چوب از نظر انرژی و قدرت تسکین دهندگی نیز یکی از متریال بسیار خوب در منزل و دکوراسیون منزل به حساب می آید.

جهت خرید ترموود ایرانی نیز که یکی از انواع چوب هاست، به دلیل مزایا و قابلیت های منحصر به فرد خود نسبت به همه چوب ها متمایز است با شماره های هزاره سوم تماس حاصل فرمایید.

طراحان معماری در سال های اخیر استفاده از چوب ترمو وود را در صنعت ساختمان گسترش دادند. در قسمت ‌های بالاتر مقاله به این نکته اشاره کردیم که چوب های ترمووود بیشتر در کشورهای فنلاند، آلمان و کانادا مورد استفاده قرار می گیرد. اما هم اکنون پای این متریال بسیار عالی به صنعت ساختمان ایران نیز باز شده است. طراحان ساختمان سعی می‌کنند که با به کار بردن مواردی از جنس چوب ترمو وود در دکوراسیون داخلی یک فضا به آن فضا روح و زیبایی ببخشند.

علاوه بر ترموود که استفاده بسیاری در داخل ساختمان دارد ، برخی از مهندسان جهت طراحی حرفه ای نمای ساختمان از ورق کامپوزیت آلومینیوم استفاده مینمایند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده ورق کامپوزیت آلومینوم و قیمت آن میتوانید به این صفحه مراجعه نمایید.

کاربرد چوب ترمو وود در دکوراسیون روف گاردن

آپارتمان سازی و زندگی شهری در ایران به  مرور زمان نیاز به فضای سبز در سقف آپارتمان ها را افزایش داده است. استفاده از چوب ترمو وود در کف پوش، آلاچیق و دیواره های روف گاردن علاوه بر جلوه زیبا، استحکام و ماندگاری بالایی نیز به این سازه ها می بخشد. روف گاردن به طور دائمی در معرض تابش آفتاب و برف و باران است؛ پس باید از متریال بسیار باکیفیت و مقاوم برای ساختن روف گاردن استفاده کرد.

آلاچیق و سایبان های موجود در باغ ها و روف گاردن ترموود و ترموود تراس نیز از دیگر آیتم هایی هستند که به طور دائمی با آفتاب، باران و برف در ارتباط هستند. استفاده از چوب ترمو وود در ساخت این موارد، علاوه بر زیبایی، باعث استحکام و ماندگاری آنها می شود. احتمال زیاد با این مورد برخورد داشته ‌اید که آلاچیق هایی با سقف از جنس سفال به مرور زمان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست می دهد. با توجه به کیفیت چوب ترمو وود تغییر رنگ و ظاهر در این متریال وجود ندارد.

ترموود استخر

استفاده از ترموود برای کفپوش

در فضاهای باز نیز برای ایجاد کفپوش می توان از چوب ترموود استفاده کرد. چوب ترمو وود به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب می تواند به عنوان کفپوش در سونا و استخر نیز به کار رود. اگر شما ویلایی در باغ خود دارید می ‌توانید از نمایی با چوب ترمو وود برای آن استفاده کنید. در این حالت کلبه شما کاملاً چوبی به نظر می‌ رسد و ترکیب آن با طبیعت اطراف آن بسیار زیباست. علاوه بر این موارد می توانید از چوب ترمو وود در مواردی مانند درب، پنجره، راه پله و قرنیز استفاده کنید.

تاثیر رنگ کردن در افزایش مقاومت چوب ترمو وود

رنگ کردن چوب ترموود می تواند باعث افزایش زیبایی و مقاومت این نوع چوب شود. اگر شما چوب ترمو وود را رنگ کنید، استفاده از آن در فضای باز و مواردی مانند آلاچیق و سایبان نمای خاصی به دکوراسیون شما می بخشد. رنگ کردن این نوع چوب باعث می شود که چوب در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هم چنین اشعه ماورای بنفش تغییر رنگ ندهد. هم چنین رنگ کردن می تواند باعث پر شدن منافذ و سوراخ های بسیار ریز موجود در چوب شود که با این کار رطوبت و حشرات نمی ‌توانند وارد چوب شوند. رنگ کردن چوب هم چنین باعث می شود که کپک و قارچ توانایی رشد کردن در این محیط را نداشته باشند.

مزایای کم بودن رطوبت در چوب ترموود

این چوب به دلیل داشتن رطوبت بسیار اندک، در برابر افزایش و کاهش دما دچار انبساط و انقباض نمی شود. انبساط و انقباض در اثر تغییرات دما باعث ترک خوردگی لوازم چوبی می شود. هم چنین شستشو و نگهداری چوب ترمو وود بسیار راحت است. کاهش رطوبت در چوب ترمووود باعث شده است که افراد بتوانند لوازم و کفپوش یا دیوارپوش های از جنس چوب ترمووود را به صورت مکرر جدا کرده و دوباره در جای خود نصب کنند. این جداسازی می‌تواند به علت  انتقال یا انجام نظافت دقیق باشد.

یکی دیگر از مزایای کم بودن درصد رطوبت چوب ترموود این مساله است که این نوع چوب نسبت به انواع دیگر به عنوان عایق مناسب تری در برابر سرما و گرما عمل می کند. در هر کاری استفاده از نیروی متخصص می‌تواند باعث انجام بهتر و دقیق تر کار شود؛ اما چوب ترمووود نصب آسانی دارد و شما می‌ توانید با یک آموزش بسیار ساده خودتان این کار را انجام دهید.

انواع خرید چوب ترموود

چوب های مورد استفاده برای ترموود

دو نوع چوبی که به طور معمول برای تهیه چوب ترمو وود استفاده می شوند، چوب زبان گنجشک و چوب کاج هستند. چوب زبان گنجشک چوبی است با رنگ شکلاتی تیره و چوب کاج رنگی به اصطلاح عسلی دارد. در فرایند تولید چوب ترموود باید از مواد محافظ لازم استفاده شود. اگر فرآیند ترمو وود شدن یک چوب به درستی انجام نشود، می تواند در برابر نور خورشید تغییر شکل یا تغییر رنگ دهد.

چوب ترموود با طبیعت نیز سازگار بوده و می توان آن را پس از استفاده بازیافت کرد. این نوع چوب در برابر عواملی مانند زلزله و ضربه نیز مقاومت بسیار زیادی دارد. ترموود به مرور زمان دچار سایش یا پوسته پوسته شدن نمی گردد. شما می توانید با هر نوع ماده شوینده ای آن را شستشو داده و تمیز کنید.

به طور معمول رنگ چوب ترمووود تیره رنگ است و زیبایی خاص خود را دارد؛ اما اگر نیاز به تغییر رنگ دارید می توانید با استفاده از رنگ های مخصوص و با توجه به سلیقه خودتان آن را به رنگ های دیگری تبدیل کنید

معایب چوب ترموود

 از مزایای خرید چوب  ترموود به اندازه کافی گفتیم؛ اما هر محصولی مزایا و معایب خاص خود را دارد. هر فرد باید با توجه به نیازها و بودجه خود بین انواع مختلفی از یک محصول، بهترین را انتخاب کند. از چوب ترموود می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. در واقع این نوع چوب در مقایسه با انواع دیگر چوب قیمت بیشتری دارد؛ اما ماندگاری و کیفیت آن در طولانی مدت باعث مقرون به صرفه بودن آن می شود. اگر چوب ترموود را قبل از قرار دادن در دکوراسیون خود رنگ نکنید، ممکن است چوب تغییر رنگ داده و رنگ آن به سمت خاکستری برود.

روش تشخیص چوب ترمووود اصلی از ترمووود تقلبی

معمولا چوب ترموود اصلی دارای گواهینامه های معتبر از اتاق بازرگانی است. در این گواهینامه مواردی مانند دما و حرارتی که در تولید چوب ترمووود استفاده شده است قید می گردد. چوب ترموود اصلی مشخصات ظاهری خاصی نیز دارد که در ادامه تعدادی از آنها را توضیح می دهیم:

  1. به طور معمول رنگ چوب ترموود اصلی قهوه ای تیره رنگ است.
  2. سطح روی ترموود کاملا صیقلی و شفاف است و هیچگونه درز یا شکافی در آن دیده نمی شود.
  3. چوب ترموود ضخامت های متفاوتی دارد اما به طور معمول ضخامت آن بین 18 تا 21 میلی متر است و شما ترموود با ضخامت بالا نمی بینید.
  4. هیچگونه لکه سیاهی در سطح ترموود دیده نمی شود.
  5. با توجه به مطالب گفته شده در مقایسه بین ترموود و چوب های دیگر، ترموود وزن سبک تری دارد.

تمام برندهای معتبر اروپایی چوب ترمو وود خود را با گواهینامه بین المللی عرضه می کنند، پس افرادی که ادعای نمایندگی برندهای معروف دنیا را دارند باید حتما این گواهینامه را در اختیار شما قرار دهند. در ترموود رگه های چوب بسیار به هم نزدیک هستند. برای تولید ترمووود با کیفیت به طور معمول از مغز چوب استفاده می شود و در مغز چوب رگه ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. اگر رنگ ترمووود روشن باشد، نشان دهنده این نکته است که چوب در طول فرآیند آماده سازی به اندازه کافی حرارت ندیده است.

ترموود فنلاندی بهتر است یا ایرانی

ترموود فنلاندی از کیفیت بالاتری برخوردار میباشد و قیمت نسبتا بالایی هم در مقایسه با ترمو وود ایرانی دارد

آیا از چوب ترمو میتوان برای سونا و تراس استفاده کرد

ترمووود بهترین گزینه برای طراحی سونا و زیباترین مدل برای اجرای تراس چوبی میباشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای