مقالات, ورق کامپوزیت

ساخت سایبان با کامپوزیت

ساخت سایبان با کامپوزیت

ساخت سایبان با کامپوزیت

در مقاله حاضر ما قصد داریم تا در مورد ساخت سایبان با کامپوزیت صحبت هایی را مطرح کنیم.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا می توان از مواد با جنس کامپوزیت برای ساخت سایبان برای ساختمان ها استفاده کرد ؟

ابتدا باید بدانیم که سایبان نوعی پوشش است که در قسمت بالای ورودی و خروجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. ورودی و بالکن های بالا دستی به وسیله سایبان در برابر آب باران حفظ می شوند و از درب های خروجی ساختمان در مقابل فرسایش توسط باران جلوگیری می شود. امروزه از پانل ورق کامپوزیت آلومینیومی در بسیاری از زمینه ها استفاده می شود.

ویژگی ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت استفاده شده در ساخت سایبان باید ویژگی های زیر  را داشته باشد :

  • برای حفاظت طولانی مدت در برابر آب باران، به پانل های با خاصیت ضد آب و ضد رطوبت نیاز است.
  • در درجه حرارت بالا و در مقابل تابش آفتاب در فضای باز ما به پانل های نیاز خواهیم داشت که در برابر حرارت بالا و سایش هوا مقاوم باشد.
  • تغییر خصوصیات و ویژگی های بادها، ما را به یک ورق با درصد مقاومت بالا در برابر باد نیازمند خواهد کرد.
  • نیاز به ورق های کامپوزیت با قابلیت تمیز کاری در برابر آب باران می باشد.
  • از طرفی هم صرف هزینه کمتر و عمر طولانی تر از موارد مورد نیاز است.

مزایای ساخت سایبان با کامپوزیت های آلومینیومی :

این نوع پانل های کامپوزیتی از خصوصیاتی مانند ضد آب بودن، ضد رطوبت بودن و مقاومت در برابر حملات حشرات برخوردار است، بنابراین ذکر این نکته لازم است که بگوییم نیازی نیست که نگران سایش طولانی مدت ورق ها توسط آب باران باشیم. این پانل های کامپوزیت از نوعی پوشش که از جنس فلوروکربن هستند ساخته شده اند که مقاومت بسیار زیادی را در مقابل آب و هوا دارد و دمای بالای محیط به مدت طولانی می تواند از خود نشان دهد. امروزه، در بسیاری از موارد مانند توقفگاه های خودرو، ساختمان های مسکونی و مراکز تجاری از سایبان های تهیه شده از پانل های آلومینیوم کامپوزیت هستند. از طرفی مشاهده می شود که سایبان های کامپوزیتی از جنس آلومینیوم به شکل گسترده ای در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.

ورق پی وی سی فردیس
ادامه

مزایای ورق کامپوزیت را در این متن بطور کامل میتوانید مطالعه نمایید.

کدام نوع ورق کامپوزیت مناسب سایبان می باشد ؟

به استثناء ورق های کامپوزیت استفاده شده در نمای داخلی و ورق های استفاده شده در تابلو ها، از باقی ورق های کامپوزیتی می توان در ساخت سایبان استفاده کرد. بدلیل این که سایبان همواره در معرض تابش نور خورشید قرار دارند باید دقت شود که ورق هایی انتخاب شوند که دارای ضمانت حفظ رنگ تحت شرایط مختلف باشند .

جهت آشنایی با کامپوزیت طرح چوب به این مقاله مراجعه نمایید.

با در نظر گرفتن نوع طرح استفاده شده برای سایبان، ما این قابلیت را خواهیم داشت تا از ضخامت های متنوعی در ساخت سایبان بهره ببریم، فقط باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر اندازه سایبان به شکلی باشد که ما مجبور باشیم از ورق کامپوزیت در سایز بزرگ تر استفاده کنیم بهتر خواده بود تا از ورق های آلومینیومی ضخیم تری استفاده کنیم تا بعد از اجرای طرح با مشکلی رو به رو نشویم .

اگر در نظر داشته باشیم تا در ساخت سایبان از ورق های آلومینیوم کامپوزیتی استفاده کنیم، بهتر خواهد بود که از ورق هایی دارای روکش رنگی براق با ساختار نانو استفاده کنیم. دلیل این کار این است که چون سایبان در برابر تابش مستقیم نور خورشید تحت شرایط جوی مختلف مثل هوای بارانی، برفی و … قرار دارد پس اگر از روکش ورق کامپوزیت براق و دارای قابلیت نانو استفاده کنیم، آثار باقی مانده از بارش باران و برف در گذر زمان بر روی آنها باقی نمی ماند .

ساخت سایبان با کامپوزیت

آب بندی سایبان کامپوزیتی با استفاده از چسب :

از دیگر مواردی که باید حین فرایند نصب ورق کامپوزیت مورد توجه قرار بگیرد، بهره گیری از یک درزگیر خوب مانند چسب است که از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. باید از درزگیری استفاده کنید که با گذر زمان سفت نشود. درزگیرهای سفت باعث تغییر رنگ ورق و ترک خوردن آن می‌شوند.

ورق pvc یزد
ادامه

سایبان ها عموما از مواد مختلفی در انواع مختلف ساخته می شوند. در ساختمان های بهداشتی و درمانی و محوه های نگهبانی از این نوع سایبان ها استفاده می شود. در این بخش به بررسی انواع ورق کامپوزیت استفاده شده در سایبان ها می پردازیم. سایبان های ساخته شده با ورق کامپوزیت نوعی سایبان هستند که بدنه و نمای آنها از جنس این ورق است.

این ورق ها خودشان به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

1- کامپوزیت بر پایه فلز

2. کامپوزیت بر پایه پلیمر

3- کامپوزیت پایه سرامیکی

در کشور ما بیش تر از کامپوزیت های پایه پلیمر و سرامیکی استفاده می شود. برش های فایبر گلاس یا ورق های فایبرگلاس نیز نوعی سایبان کامپوزیت هستند. این سایبان ها برای شرایط آب و هوایی مختلف ساخته شده اند. تمامی سایبان ها را می توان از فایبرگلاس، کامپوزیت و یا ترکیباتی از این نوع مواد ساخت.

نتیجه گیری :

در نهایت در قسمت پایانی از این مقاله به جمع بندی از مطالب ارائه شده می پردازیم. ما عنوان کردیم که ورق های کامپزیت به دلیل ویژگی هایی چون وزن کم و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف و همچنین مقاومت در برابر نور خورشید می توانند در بلند مدت انتخاب مناسبی برای ساخت سایبان ها باشند. در ادامه هم در مورد ضخامت انتخابی ورق ها تحت شرایط مختلف صحبت هایی کرده و از موضوع آب بندی ورق ها جهت غیر قابل نفوذ کردن کامل ورق ها موضوعاتی را بیان کردیم.

امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله در جهت افزایش سطح دانش مخاطبان گام موثری را برداشته باشد.

بله طرح های بسیار زیبایی را میتوان با ورق کامپوزیت اجرا کرد

جهت تماس با شرکت میتوانید با شماره 09122751028 تماس بگیرید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *