ورق کامپوزیت

مزایای ورق کامپوزیت

مزایای ورق کامپوزیت

مزایای ورق کامپوزیت

مزایای ورق کامپوزیت نسبت به دیگر متریالها موجب استقبال معماران و سازندگان از این متریال مدرن و شیک شده‌است. درواقع این پنلها، دنیای طراحی و معماری را متحول کرده‌اند. از ورق کامپوزیت می‌توان در نمای ساختمان، سایبان، سقف کاذب، روکش ستونهای داخلی، دیواره سردخانه، فضای داخلی مترو و تونل، قفسه‌های فروشگاهها، دیواره‌های تزیینی تالارهای مجلل و آرایشگاهها و لابی هتلها استفاده کرد. رنگ و طرحهای متنوع آنها این کاربرد گسترده را فراهم کرده است. اگر تصاویر زیبای کاربرد ورقهای کامپوزیتی را دیده باشید حتما به استفاده از آن ترغیب شده‌اید. برای اینکه در مورد مزایای ورق کامپوزیتی و کاربردهای آن بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

چقدر با ورق کامپوزیت آشنایی دارید؟

ساختار کلی کامپوزیت شامل دو لایه ورق آلومینیومی است که به کمک لایه‌ای از چسب، یک هسته غیر فلزی مثل پلی‌اتیلن را دربر گرفته است. همچنین برای افزایش مزایای ورق کامپوزیت و توسعه کاربردهای آن لایه‌های دیگری مثل رنگ و رزین پلی‌استر به آن اضافه می‌شود تا قابلیت هایی مانند زیبایی، ضد ترک شدن و مقاومت بالا به کامپوزیت افزوده شود.

پنلهای کامپوزیتی قابلیت استفاده در انواع ساختمانها را دارند و هدف از استفاده ورق کامپوزیت نما حمایت فیزیکی از دیواره‌های ساختمان و همچنین افزایش زیبایی و کارایی آنهاست.

از انواع ورقهای کامپوزیتی می توان به ورق کامپوزیت ضدحریق، ورق کامپوزیت نانو، ورق رنگی، طرح چوب، طرح آینه‌ای، ورق لانه زنبوری، طرح سنگ، ورق کامپوزیت سه بعدی و همچنین طرح آجر اشاره کرد.

پنل کامپوزیت گزینه مناسبی برای بازسازی و تغییر دکوراسیون ساختمان است. همچنین یکی از مزایای ورق کامپوزیت این است که در اقلیم های مختلف جهان قابل استفاده است.  بسیاری از ساختمان ها و ورزشگاه های بزرگ جهان که معماری خلاقانه دارند، دارای نمای بیرونی کامپوزیتی هستند.

قیمت ورق کامپوزیت با توجه به کیفیت برند خارجی یا داخلی، طرح و نوع ورق، نحوه نصب آن و چگونگی اجرا و طراحی نما می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از مزیت های ورق کامپوزیت:

  • مهمترین ویژگی های آلومینیوم سبک بودن آن است. ورقهای کامپوزیتی به دلیل وزن کم خود نسبت به سایر متریالهای قابل استفاده در نما و سقف ساختمان، موجب کاهش وزن کل ساختمان می‌شوند؛ درنتیجه هم هزینه اسکلت‌بندی و مقاوم‌سازی ساختمان کمتر می‌شود و هم هنگام بروز زلزله ایمنی بیشتری را به همراه دارد.
  • زیرسازی، حمل و نقل و نصب ورقهای کامپوزیتی بسیار راحت است و به سرعت انجام می‌شود.
  • نمای کامپوزیتی در قطعات مجزا نصب می‌شود؛ درنتیجه با خراب شدن یک قطعه، سایر بخشهای نما آسیب نمی‌بینند و فقط همان قطعه را می‌توان به صورت جدا تعویض کرد. این موضوع هم هزینه تعمیر را کاهش می‌دهد و هم کار بازسازی در زمان کوتاهی انجام می‌شود.
  • از دیگر مزایای ورق کامپوزیت مقاومت بالای آن دربرابر فشار، ضربه و فرسایش است. کامپوزیت در مقابل خوردگی و پوسیدگی هم بسیار مقاوم است و زنگ نمی‌زند. این ویژگیها به دلیل خواص فیزیکی فلز آلومینیوم و البته پوششهای رزینی است که روی آن قرار می‌گیرند و از ورقهای کامپوزیت یک متریال بی‌نظیر برای نماکاری ساختمان می‌سازند.
  • در کنار مقاومت بالای کامپوزیت، باید به انعطاف‌پذیری بالای آلومینیوم برای شکل‌پذیری اشاره کرد که به معماران و سازندگان اجازه خلاقیت و اجرای طرحهای پیچیده و سطوح قوسی شکل را می‌دهد.
  • پنلهای کامپوزیتی در رنگها، طرحها و ابعاد مختلف قابل تولید هستند. بیش از صد نوع رنگ و هشتاد نوع بافت متفاوت از قبیل طرح چوب، طرح آجر و طرح سنگ وجود دارد که به سلیقه‌های مختلف فرصت انتخاب می‌دهد.
ورق کامپوزیت دماوند
ادامه
مزایای ورق کامپوزیت
  • برش ورقهای کامپوزیتی بسیار راحت است و با اغلب دستگاههای برش موجود در کارگاهها قابل انجام است. همچنین امکان برش و حکاکی لیزری هم روی پنلها وجود دارد که فرصت خلق نماهای منحصربفرد را می‌دهد.
  • یکی دیگر از مزایای ورق کامپوزیتی، دوام و عمر طولانی آن است. پنل کامپوزیتی سالها از ساختمان دربرابر باران، تابش خورشید و موریانه محافظت می‌کند بدون اینکه دچار افت کیفیت شود.
  • لایه پلی‌اتیلن موجود در هسته ساندویچی پنل کامپوزیت موجب می‌شود جلوی انتقال حرارت و صدا گرفته شود؛ درنتیجه این پنلها عایق حرارتی و صوتی خوبی هستند و موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان می‌‌شوند.
  • ورق کامپوزیتی جایگزین مناسبی برای پوششهای ضدحریق است. آلومینیوم نمی‌سوزد و اگر در دمای بالای 650 درجه سانتیگراد ذوب شود، دود و گازهای مضر از خود منتشر نمی‌کند؛ درنتیجه سلامت ساکنان ساختمان و آتش‌نشانان حفظ می‌شود.
  • ورقهایی که با مواد نانو پوشش‌دهی شده‌اند، نیاز به شستشو ندارند. کاربرد این ورقها در نمای ساختمانهای بلندمرتبه که نظافت آنها کار بسیار سختی است، موجب حل مشکل شستشوی نما می‌شود. ورقهای غیرنانویی را که به عنوان نمای داخلی لابی و سالنها استفاده می‌شوند می‌توان به راحتی و با یک پارچه تمیز کرد.
  • پوششهای رزینی ورقهای کامپوزیتی موجب افزایش دوام نمای ساختمان دربرابر اشعه فرابنفش خورشید و تغییرات آب و هوایی می‌شود.
  • استفاده از ورق کامپوزیت نمای زیبا و مدرنی به ساختمان می‌دهد.
  • کامپوزیت نسبت به اکثر متریالهای دیگر مانند صفحات فولادی، قیمت مناسبتری دارد و هزینه نگهداری آن هم کمتر است. همچنین به دلیل تنوع در ابعاد و رنگ و سایر ویژگیها، قیمتهای متنوعی دارد که دست سازنده را در انتخاب ورق مناسب و به صرفه باز می‌گذارد.
ورق کامپوزیت نسیم شهر
ادامه

برخی از معایب ورق کامپوزیت

  1. درزهای پنلها باید به دقت آب‌بندی شوند تا آب باران به داخل ساختمان نفوذ نکند و شیارهایی برای خروج آب به بیرون درنظر گرفته شود.
  2. هنگام طوفان احتمال فرورفتگی در ورقهای کامپوزیتی زیاد است به همین دلیل تولیدکنندگان اغلب آن را با رزوه تقویت می‌کنند.
  3. استفاده از برخی رنگها در رنگ‌آمیزی ورقهای کامپوزیتی، به مرور زمان موجب جذب ذرات معلق در هوا می‌شود و ظاهر ورق را تیره می‌کند.

جمع‌بندی

مزایای ورق کامپوزیتی مانند دوام و مقاومت آن در برابر سایش و پوسیدگی، ویژگی نارسانایی حرارت و صدا، تنوع رنگ و طرح، وزن سبک و نصب آسان موجب استفاده گسترده در بخشهای مختلف ساختمان شده است. با وجود این همه ویژگی خوب، این ورق قیمت مناسبی هم دارد. 

ورقهای کامپوزیتی تنوع و گریدبندی زیادی دارند و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند. برای انتخاب بهترین نوع کامپوزیت برای ساختمان خود حتما باید از کارشناسان باتجربه کمک بگیرید تا بتوانید بهترین متریال را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان هزاره سوم بپرسید. این شرکت مرکز تخصصی فروش انواع ورقهای کامپوزیت است و  ارسال رایگان به سراسر کشور دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

10 دیدگاه در “مزایای ورق کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *