ورق کامپوزیت چیست

سوال اکثر کاربران سایت ما این است که ورق کامپوزیت چیست؟ ورق کامپوزیت یک متریال شیک و مدرن است که در سالهای اخیر باعث تحول زیادی در دنیای معماری شده است. نماهای زیبایی که در ساختمانهای شهری می‌ بینید حاصل کاربرد گسترده ورقهای کامپوزیت در کنار ویژگیها و مزایای زیاد آنهاست.

این مقاله یک راهنمای جامع ورق کامپوزیت است که در آن شما را با این متریال جدید و کاربردی بیشتر آشنا می کنیم.

ساختار کلی ورق کامپوزیت

کامپوزیت در لغت به معنی ترکیب دو یا چند ماده است که درنهایت منجر به تولید یک ویژگی متفاوت نسبت به مواد اولیه تشکیل دهنده آن می شود. انواع مواد فلزی، آلی و معدنی در تولید آن به کار می روند.

ورق کامپوزیت معمولا از دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده است که با یک لایه چسب، در دو طرف یک مرکز غیرفلزی مثل پلی اتیلن قرار گرفته است. برای اینکه ویژگیهای کامپوزیت بهبود پیدا کند، از مواد دیگری مانند رزین پلی استر و رنگ هم استفاده می کنند. به کمک این لایه های اضافی، مقاومت ورقهای کامپوزیت بیشتر می شود و در طراحیهای متنوع تری می توانید از آنها استفاده کنید.

ترکیب متفاوت از این لایه ها، ورقهای کامپوزیت متفاوتی را تولید می کند که ویژگیهای اصلی آنها مشابه است و هرکدام چند ویژگی فرعی خاص خود را دارا هستند.

ورق کامپوزیت چیست

هسته مرکزی کامپوزیت از چه موادی تشکیل می شود؟

در اکثر ورقهای کامپوزیت شناخته شده، لایه میانی پلی اتیلن است؛ اما با گذشت زمان برای دستیابی به خواصی مثل مقاومت بیشتر، خاصیت ضدحریق و مقاومت دربرابر عوامل محیطی مخرب از مواد دیگری هم برای هسته میانی آنها استفاده می شود.

گاهی از پلی اورتان، سرامیک و انواع چوب به عنوان لایه میانی ورق کامپوزیت استفاده می شود. اگر از مواد طبیعی مثل چوب استفاده کنند برای اینکه دربرابر رطوبت و سایر عوامل محیطی آسیب نبینند، آنها را با رزین می پوشانند.

ضخامت و جنس متفاوت لایه مرکزی، ورقهای کامپوزیت متنوعی را ایجاد می کند.

 

روکش کامپوزیت از چه موادی ساخته می شود؟

رایج ترین ماده ای که به عنوان روکش یا پوشش دهنده کامپوزیت به کار می رود، آلومینیوم است. اکثر آنچه که در نمای بیرونی و طراحی داخلی ساختمانها می بینید، دارای روکشهای آلومینیومی هستند که به آن ورق کامپوزیت آلومینیوم گفته میشود.

اما این طور نیست که از هیچ ماده دیگری نتوان کامپوزیت تهیه کرد. در دنیا از موادی مثل فولاد، روی و تیتانیم هم کامپوزیتهایی با کارکرد مختلف تولید می کنند.

برای لایه محافظ کامپوزیتها از چه موادی استفاده می شود؟

روی لایه بیرونی کامپوزیت که اغلب از آلومینیوم تشکیل می شود، برای محافظت بیشتر از لایه دیگری هم استفاده می شود. تنوع این لایه ها با توجه به ویژگی که از کامپوزیت انتظار دارید، مختلف است که در راهنمای جامع ورق کامپوزیت به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • رنگ پلی استر: روی ظاهر کامپوزیت تاثیر می گذارد و برای ورقهایی که در نمای ساختمان به کار می روند، مناسب است.
  • رنگ نانو: فناوری نانو به کار رفته در این رنگ، مانع نشستن گردوغبار روی نمای ساختمان می شود.
  • رنگ PVDF: رزین موجود در این رنگ، کامپوزیت را دربرابر آسیبهای محیطی مقاوم می کند.

ورق کامپوزیت چیست؟

تقسیم بندیهای مختلف کامپوزیتها

تنوع کامپوزیتها براساس ویژگیهای عملکردی

همان طور که گفتیم از مواد مختلفی برای ساختن ورقهای کامپوزیت استفاده می شود. با توجه به اینکه لایه روکش و هسته مرکزی از چه موادی تشکیل شده باشد، ورق کامپوزیت ویژگی خاصی پیدا می کند. برخی از کامپوزیتها ضد حریق هستند؛ بعضی از آنها خواص آنتی باکتریال دارند و از بعضی دیگر می توانید به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی استفاده کنید.

در تولید ورق کامپوزیت ضدحریق از روکش هیدروکسید آلومینیوم و هسته مرکزی الیاف سنگ استفاده می شود. کارخانه سازنده آزمایشهای مربوطه را روی کامپوزیتها انجام می دهد تا مقاومت آنها را دربرابر آتش اندازه گیری کنند. این کامپوزیتها برای سوختن نیاز به دما و زمان زیادی دارند و از آنها به عنوان لایه پوششی ضدحریق برای ساختمانها استفاده می شود.

از ورقهای کامپوزیتی آنتی باکتریال در محیطهای بیمارستانی و آزمایشگاههای عفونی استفاده می شود. برای آنتی باکتریال کردن کامپوزیتها آنها را با یک لایه رنگ آنتی باکتریال می پوشانند.

برای اینکه کامپوزیت خواص عایق صوتی یا حرارتی داشته باشد برای هسته مرکزی آن از فومهایی با همین ویژگیها استفاده می شود.

تنوع کامپوزیتها با ظاهر متفاوت

به جای مصالحی مثل چوب و سنگ که در نمای ساختمانها به کار می روند، می توانید از ورقهای کامپوزیتی استفاده کنید که هم سبکترند، هم دربرابر اشعه خورشید مقاومت بیشتری دارند و هم نمی پوسند.

اما اگر دوست دارید نمای ساختمان شما ظاهر چوبی یا سنگی داشته باشد می توانید از کامپوزیتهای طرحدار استفاده کنید.

امروزه کامپوزیتهایی با نمای مشبک، لانه زنبوری، آینه ای، آجری و چوبی در فروشگاهها وجود دارد که می توانید مطابق با سلیقه خود آنها را خریداری کنید.

این ورق چه کاربردهایی دارد؟

  • از ورق کامپوزیت می توانید برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کنید؛ چون طرحها و رنگهای بسیار متنوعی دارد.
  • این ورقها را می توانید در ساخت سقف کاذب، روکش ستون و سایبان به کار ببرید.
  • طراحان داخلی از ورقهای کامپوزیت برای ساختن دیوارهای راهرو و لابی، پارتیشن و تفکیک فضاها در آرایشگاهها و تالارها استفاده می کنند.
  • از ورق کامپوزیت برای طراحیهای پیچیده در اماکن بزرگی مانند فرودگاه و استادیوم ورزشی استفاده می شود.
  • ورق کامپوزیت در بازسازی خانه های قدیمی هم کاربرد دارد و نمای مدرن و شیکی به آنها می دهد.
  • از این ورقها می توانید به جای فلزات سنگین در تولید بیلبورد، تابلو، کیوسک و سقف پمپ بنزین استفاده کنید.

مزیت ورق کامپوزیت

ویژگیهای ظاهری

  • ورقهای کامپوزیتی در رنگهای مختلفی تولید می شوند و شما می توانید با توجه به سلیقه خودتان یا مشتری از هر رنگی که خواستید استفاده کنید.
  • این ورقهای در طرحهای مختلفی مثل طرح آجر، طرح چوب و شیشه ای تولید می شوند و دستتان برای ساختن زیباترین نماها و دکورها باز است.
  • استفاده از ورقهای کامپوزیتی، نمای شیک و مدرنی به ساختمان شما می دهد.

مزیتهای ساختاری

  • آلومینیوم فلز بسیار سبکی است و به همین دلیل ورقهای کامپوزیتی آلومینیومی وزن کمی دارند. حمل و نقل آنها راحت تر است و وزن نهایی نمای ساختمان هم بسیار کم می شود. درنتیجه اگر زلزله ای اتفاق بیفتد، ساختمان ایمن تر است.
  • ورقهای کامپوزیت آلومینیوم درمقابل سایش، فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند و زنگ نمی زنند. به همین دلیل برای نمای ساختمان که درمعرض اشعه خورشید و باد و باران است، گزینه مناسبی به شمار می رود.
  • آلومینیوم شکل پذیری خوبی دارد؛ به همین دلیل می توانید برای فرمهای منحنی بخشهایی از دکوراسیون داخلی یا نمای بیرونی ساختمان از آن استفاده کنید.
  • در راهنمای جامع ورق کامپوزیت به این نکته اشاره کنیم که استفاده از هسته پلی اتیلنی در کامپوزیت، عایق صوتی و حرارتی خوبی را ایجاد می کند.
  • ضدحریق بودن کامپوزیتها هم دوام و ایمنی ساختمان را بالا می برد و هم هنگام آتش سوزی از انتشار گازهای سمی جلوگیری می کند.
  • اگر از روکشهای نانو برای پوشش کامپوزیت استفاده شده باشد، شستشوی نمای ساختمان بسیار راحت است. این ویژگی در ساختمانهای بلندمرتبه و برجها بسیار به چشم می آید و مزیت مهمی است.

راهنمای جامع ورق کامپوزیت

نحوه نصب و کاربرد ورق کامپوزیت

  • زیرسازی این ورقهای بسیار راحت است و سریع نصب می شوند.
  • نماهای کامپوزیتی از قطعات مجزای ورق کامپوزیت تشکیل شده اند؛ به همین علت اگر بخشی از نما آسیب ببیند، نیازی به تخریب و تعمیر کل نما نیست و می توانید فقط همان قسمت را تعمیر یا تعویض کنید.
  • برش این ورقها بسیار آسان است و می توانید بنا به نیازتان روی آن حکاکی لیزری هم انجام دهید.

دوام و مزایای اقتصادی

  • این ورقها کیفیت و دوام زیادی دارند و سالها دربرابر تغییرات آب و هوایی بدون تغییر و خرابی باقی می مانند.
  • نکته دیگری که باید در راهنمای جامع ورق کامپوزیت ذکر کنیم این است که عایق بودن کامپوزیتها باعث کاهش هدررفت انرژی ساختمان می شود.
  • قیمت ورقهای کامپوزیتی نسبت به بسیاری از متریالهای دیگری که در نمای ساختمان یا طراحی داخلی به کار می روند، مناسب تر است. به دلیل دوام بالای این ورقها، هزینه نگهداری آنها هم کمتر از اغلب مواد دیگر است.

 

استفاده از این ورقها با چه مشکلاتی همراه است؟

  • اگر درز پنلهای نصب شده خوب آب بندی نشوند، ممکن است هنگام بارش باران، آب به لای درزها نفوذ کند.
  • درصورتیکه کامپوزیتها با رزوه تقویت نشوند، در طوفانهای شدید ممکن است بدنه نما دچار فرورفتگی شود و آسیب ببیند.
  • برخی از رنگهایی که به عنوان لایه پوششی به کار می روند، به تدریج و در طول زمان با ذرات معلق موجود در هوا واکنش می دهند و باعث تیرگی رنگ نمای ساختمان می شوند.

البته مزایای ورق کامپوزیت به قدری زیاد است که می توانید از مشکلات محدود آنها چشم پوشی کنید.

ورقهای کامپوزیت چطور نصب می شوند؟

نصب ورقهای کامپوزیت با توجه به ویژگیهای آن بسیار راحت و سریع انجام می شود. تکنسینهای باتجربه و متخصص ابتدا زیرسازی مناسبی را انجام می دهند. این زیرسازی باعث افزایش طول عمر نمای کامپوزیتی می شود.

بعد از زیرسازی، اقدام به نصب پنلها می کنند. برای نصب از پیچ، پرچ یا میخهای ضدزنگ استفاده می کنند. نحوه اتصال آنها با توجه به کابردی که از پنلها انتظار می رود، ضخامت نما، محل نصب و بودجه موردنظر متفاوت است. پنلها را در کارگاه آماده می کنند و سپس در محل ساختمان، قطعات را روی سطح نصب می کنند.

بعد از نصب پنلها باید آنها را آب بندی کنید تا باران به داخل پنلها نفوذ نکند و آسیبی به نمای ساختمان نرساند.

روشهای مختلف نصب پنلها:

  • روش fixing: در این روش ورقها با پیچ یا پرچ روی قسمت زیرسازی شده ثابت می شوند.
  • روش ریلی hanging
  • روش new fixing: مثل روش ریلی است که امکان رگلاژ پس از نصب وجود دارد و در آن از پروفیل آلومینیوم که خوردگی کمتری نسبت به آهن دارد، استفاده می شود.

روشهای آب بندی ورقهای کامپوزیت نصب شده

  • تسمه ای
  • درزگیری
  • چسب و فوم

هزینه تمام شده کامپوزیت به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت و هزینه تمام شده این ورقها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در این راهنمای جامع ورق کامپوزیت به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

  • رنگ و رزینهایی که به عنوان لایه پوشش دهنده روی آن استفاده می شود.
  • ضخامت لایه های مختلف و مقدار مواد استفاده شده در ساخت ورق کامپوزیت
  • اندازه قطعات پیش ساخته و پنلها
  • هزینه نقل و انتقال پنلها از کارخانه و کارگاه به محل ساختمان
  • خدمات پس از فروشی که سازندگان ارائه می کنند.

قیمت ورق کامپوزیت چیست

در جدول زیر قیمت برخی از بندهای موجود در بازار آورده شده است.(تاریخ بروزرسانی 26 خرداد 1402)

 

ردیف

برند قیمت هر متر مربع

1

آلومکس 595000

2

آلکوتکس 450000

3

گلوری باند 350000

4

پرمیوم باند 610000

5

گلکسی باند 595000

6

آلوباند 395000

7

آی باند 385000

8

دلتا باند 395000

9

هایپر 310000

10

سوپرباند 335000

11

یورو باند 325000

12

اطلس باند 400000

13

آلکورد 420000

14

پلاس باند 500000

15

نانو باند 585000

16

آلوتک 395000

 

نحوه انتخاب پنلهای مناسب

ورقهای کامپوزیت تنوع بسیار زیادی دارند و به همین دلیل می توانید با توجه به نیاز و سلیقه خودتان، انواع مناسب را تهیه کنید.

سادگی یا پیچیدگی طراحی نمای ساختمان از عوامل مهمی است که در انتخاب ورق کامپوزیت مناسب باید به آن توجه کنید.

همچنین از میان برندهای مختلف موجود در بازار، نوع و مدلی را انتخاب کنید که برای هدف شما مناسب باشد. کاربرد ورق کامپوزیت در نمای یک برج کاملا متفاوت از کاربرد آن در پارتیشن بندی یک آرایشگاه یا رستوران است.

هنگام خرید ورق کامپوزیت به بودجه ای که می خواهید برای این کار صرف کنید، توجه کنید. برای نصب این پنلها هم حتما از کارشناسان و تکنسینهای مجرب هزاره سوم کمک بگیرید.

نصب درست و مناسب باعث افزایش دوام و کیفیت ورقهای کامپوزیت نصب شده می شود.

با مراجعه به کانال آپارات هزاره سوم میتوانید فیلم ههای مربوط به نحو نصب و پیاده سازی ورق کامپوزیت نما را مشاهد نمایید.

 

راهنمای کامپوزیت

نکات پایانی ورق کامپوزیت چیست

بسیاری از نماهای زیبا و شگفت انگیزی که در سطح شهر و در معماری ساختمانهای بزرگ می بینید با به کارگیری ورق کامپوزیت خلق شده اند.

تنوع رنگ و طرح آنها بسیار زیاد است. اگر شما به نمای سنگی یا آجری علاقه دارید ولی می خواهید ساختمانتان نمای سبکی داشته باشد، می توانید از ورقهای کامپوزیتی با طرح سنگ، چوب یا آجر استفاده کنید.

ورقهای کامپوزیت مقاومت خوبی دربرابر تغییرات آب و هوایی، نورخورشید و ضربه و فشار دارند. این ورقها دچار پوسیدگی و فرسایش نمی شوند و همین موضوع آنها را تبدیل به مورد مناسبی برای نمای ساختمان کرده است.

این ورقها به راحتی نصب می شوند و نگهداری از آنها دردسر زیادی ندارد. ورقهای کامپوزیتی عایق صوتی و گرمایی خوبی هستند و هزینه مصرف انرژی ساختمان را کم می کنند؛ همچنین باعث آرامش بیشتر ساکنین می شوند.

در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای جامع ورق کامپوزیت ارائه کنیم تا با خواص و ویژگیهای بینظیر این متریال بیشتر آشنا شوید.

اگر درباره نحوه خرید یا انتخاب ورقهای کامپوزیت سوالی دارید می توانید با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

 

 



سوالات متداول

ورق کامپوزیت چگونه تولید میشود

از دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده است که با یک لایه چسب، در دو طرف یک مرکز غیرفلزی مثل پلی اتیلن قرار گرفته است

قیمت روز ورق کامپوزیت چقدر است

جهت دریافت جدیدترین و بروز ترین قیمت انواع ورق کامپوزیت با شماره 09122751028 تماس بگیرید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای