مقالات, ورق pvc

مزایا و کاربردهای ورق پی وی سی

مزایا و کاربردهای ورق پی وی سی

مزایا و کاربردهای ورق پی وی سی

Pvc مخفف شده‌ی پی وینیل کلراید است که در فارسی به آن فومیزه نیز می‌گویند، Pvc نوعی پلاستیک فشرده شده از محصولات صنعت پتروشیمی است، کشف این پلاستیک‌ها به بیش از 300 سال پیش یعنی قرن 19 ام باز می­گردد و پس از ­آن به تولید انبوه رسیده است، اما نقش آن‌ها امروزه بسیار پررنگ شده و به صورت چشمگیری طرفدار پیدا کرده است.

از دلایل پرطرفدار بودن این ورق ها ویژگی ­های منحصربه فرد آن‌ها است که در این مطلب راجع به این مسئله نیز صحبت می­کنیم، هرچند این ماده نیز مانند تمام مواد دیگر در کنار مزایای فراوان معایب نیز دارد، در این مقاله به بررسی کاربرد ورق pvc خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های ورق PVC

  1. از مهم ترین ویژگی­های ورق PVC ضد آب و ضد نفوذ رطوبت بودن آن است که نشان می­دهد بهترین انتخاب برای قسمت ­های مختلف خانه مثل حمام و آشپزخانه است که بیشتر از هر مکان دیگری در معرض رطوبت هستند، علاوه‌بر این­ها به دلیل همین قابلیت ورق PVC می­توان از آن در قفسه ­های استخرها یا آزمایشگاه­ ها و یا در گلخانه‌ها نیز استفاده کرد.
  2. با استفاده از این ورق ها در وسایل دکوراسیون داخلی مثل میز و کمد می­توان از موجودات موذی مانند سوسک، موریانه و مورچه که از بزرگ­ ترین معضلات هرخانه است در امان باشند.
  3. از دیگر ویژگی­ هایی که موجب پرطرفدار بودن این ورق ها می­شود وزن سبک، نگهداری آسان، نصب سریع و تمیز کردن آسان پس از نصب است که برای هر مکان امکان پذیر می­باشد، البته این اوراق انواع مختلفی دارد که در قسمت‌های بعدی راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
  4. این ورق های PVC دوام و استحکام بالایی داشته و مقاومت خوبی در برابر دما دارند که گزینه­ ی مناسبی برای استفاده در لوله‌کشی آب و فاضلاب وصنعت خودروسازی وکشتی‌سازی و حتی سازه­ های دریایی است.

کاربردهای ورق PVC

در این قسمت به سراغ کاربردهای ورق PVC می رویم و بیشتر با این ورق ها آشنا خواهیم شد، موارد مصرف ورق‌های pvc عبارت‌اند از:

  1. برای ساخت کابینت‌های آشپزخانه
  2. مواد مصرفی در بدنه­ سینک ظرفشویی و کمد
  3. انتخابی مناسب برای کابینت‌های داخل سرویس بهداشتی
  4. ساخت کمدهای موجود در استخرها
  5. برای ساخت قفسه گلخانه ­ها
  6. برای ساخت قفسه آزمایشگاه­ ها
  7. ماده مصرفی در لوله‌کشی آب و فاضلاب
  8. قابل استفاده در اتاق­های پیش­ ساخته و کانکس‌ها
  9. قابل استفاده در وسایل دکوراسیون داخلی مثل میز و کمد
  • قابل استفاده در صنعت خودروسازی
  • قابل استفاده در صنعت کشتی سازی
  • قابل استفاده در سازه­های دریایی
  • و غیره
ورق کامپوزیت کیش
ادامه
مزایا و کاربردهای ورق پی وی سی

معایب ورق PVC

بعد از صحبت کردن در مورد مزایای ورق های PVC  بهتر است از معایب آن نیز صحبت کنیم:

  1. از معایب این ورق ایجاد آلودگی و آسیب ­های محیط زیستی که می‌تواند در آینده برای محیط زیست بسیار خطرناک باشد.
  2. از دیگر معایب این ورق می­توان به قیمت بالای آن نسبت به ورق های MDF (ام دی اف) اشاره کرد هرچند که مقاومت این ورقه نسبت به ورقه ام دی اف بسیار بیشتر است اما دقیقا به همان نسبت تفاوت قیمتی ندارند و قیمت ورق pvc بسیار گران تر از mdf است.
  3. از دیگر معایب ورق­ های پی وی سی می توان به توانایی پایین آن در پیچ و مهره شدن نسبت به ورق های مشابه با جنس متفاوت اشاره کرد. فیکس و سایز کردن آن در مکان های ظریف خصوصاً قفسه آشپزخانه کمی دشوار است.
  4. همیشه از مزایای ورق های pvc بیشتر به مقاوم در برابر گرما بودن آن اشاره می­شود؛ اما این گرما آن­قدر زیاد نیست که بتوان آن را به عنوان یک مزیت عالی دانست؛ زیرا تحمل این ورق تنها به اندازه ۷۰ درجه سانتی گراد می­باشد؛ این در حالی است که باقی ورقات موجود دربازار می­توانند حرارت بیشتری را تحمل کنند.

انواع طرح ورق PVC

ورق های pvc روکش دار هستند ومعمولا از کارخانه بدون طرح و به رنگ سفید بیرون می­آید؛ اما رنگ کردن و طرح دار کردن آنها غیر ممکن نیست فقط ممکن است کمی هزینه بردار باشد؛ اما کاملا ارزش دارد زیرا پس از آن ورق PVC رنگی با تمام دکور خانه هماهنگ می‌شود.

امروزه چوب از پرکاربرد ترین وسایل برای استفاده در دکور خانه و انواع دکوراسیون است که باعث حس طراوت و تازگی در خانه می­شود؛ اما استفاده از چوب خالص در تمام قسمت­ های خانه تقریباً غیر ممکن و بسیار هزینه برمی­باشد، و حتی امکان تخریب و فرسایش آن پس از مدتی وجود دارد.اما استفاده از ورق­ های  PVC طرح چوب این امکان را به ما می­دهد که بتوانیم با قیمت بسیار پایین و مقاومت خیلی بالا از طرح چوب در دکور خانه خود استفاده کنیم و لذت ببریم.

ورق pvc تبریز
ادامه

انواع ورق های پی وی سی

  1. ورق PVC خام:  این نوع ورق هیچ روکشی ندارد و برای محل­ هایی که زیبایی اهمیت ندارد مثل سینک ظرف شویی  استفاده می­شود. قیمت این ورق در مقایسه با باقی ورق­ها ارزان تر است و رنگ آن کاملا سفید است. 
  2. ورق‌های pvc روکش‌دار: گاهی اوقات ورق­ های پی وی سی را روکش می­کنند تا هم زیباتر شود وهم مقاومت آن بالا برود؛ برای روکش کردن ورق­های pvc معمولاً از روکش­هایی مانند ورق پی وی سی هایگلاس یا طرح چوب استفاده می­کنند. قیمت این ورق­ها طبعا از ورقات ساده و خام بالاتر است.  
  3. ورق PVC سه لایه: این ورقه دارای دو لایه نازک در دو طرف و یک لایه ضخیم در بین آن است؛ قیمت PVC سه لایه نسبت به بقیه مدل­ها گران‌تر است وبه دلیل استحکام بیشتر آن در شیروانی بیشتر استفاده می شود.  
  4. ورق PVC سخت: این ورق­ها در رنگ­ها و طرح­های مختلف تولید شده و دارای سطح صاف یا مات می­باشند؛ این ورق ها معمولاً طی فرآیند اکستروژن بین ۳ الی ۲۰ میلی متر و با عرض ۱۸۳۰ میلی­متر تولید می­شوند.
  5. ورق PVC نرم یا مات: این نوع ورق ضمن داشتن خواص عمومی، مانند دیگر ورق­ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و می‌تواند پوشش مناسبی باشد.
  6. ورق پی وی سی ارزان: همان طور که پیش‌تر گفته شد ورق PVC در سایزها و ضخامت­ها و انواع مختلف تولید می­شود؛ هنگام خرید مواد اولیه مخصوصاً برای کالایی مثل کابینت آشپزخانه تنها نباید به قیمت توجه کرد، گاهی خریدن PVC ارزان حتی می­تواند به ضرر ما تمام شود به دلیل اینکه مقاومت در برابر رطوبت و آب از مهم ترین ملاک­ ها برای کابینت آشپزخانه می­باشد، باید حتما در انتخاب ورق pvc بسیار دقت کرد. هرچند که برای آشپزخانه می­توان به جای ورق های PVC از جنس­های دیگری مانند چوب طبیعی استفاده کرد که گران ترین ماده مورد استفاده برای تهیه کابینت در بازار می­باشد ،اما از طرفی کابینت با جنس نئوپان و روکش ملامین ارزان ترین کابینت است که قطعا استحکام کافی ندارد اما اگر به دنبال خرید کابینتی با قیمت پایین و مناسب می‌گردید انتخاب خوبی است.  

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

1 دیدگاه در “مزایا و کاربردهای ورق پی وی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *