ورق کامپوزیت

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

امروزه با مدرن شدن معماری ایران، استفاده از مصالح قدیمی منسوخ شده و مصالح پیشرفته و جدیدی جایگزین آن‌ها شده است، یکی از این مصالح جدید نمای کامپوزیت است، نمای کامپوزیت از جنس آلومینیوم بوده و در ساختمان‌ها در ابعادی که توسط طراح مشخص می‌شود قابل اجرا است.

نمای کامپوزیت به‌دلیل کیفیت بالا و انعطاف در طراحی و اجرا مورد استقبال مجریان و طراحان ساختمانی قرار گرفته است که جهت اطلاع از مزایای ورق کامپوزیت میتوانید به این نوشته مراجعه نمایید.

در این مطلب می‌خواهیم به تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت که در ساختمان‌های لوکس مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود، بپردازیم.

نحوه ساخت نمای کامپوزیت ساختمان

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا به نماهای کامپوزیت، نماهای آلومینیومی گفته نمی‌شود، پاسخ به این سوال از طریق تعریف کامپوزیت مشخص می‌شود.

ورق کامپوزیت به معنای ترکیب چند ماده است که ورق‎های آلومینیوم تنها یکی از این مواد هستند و تشکیل دهنده کل کامپوزیت نخواهند بود، اصولاً ورق‌های کامپوزیتی تشکیل شده از دو لایه آلومینیوم و هسته‌ای از جنس مواد پلی اتیلنی می‌باشند که گاهی اوقات مواد معدنی جایگزین این مواد پلی‌اتیلنی خواهند شد، علاوه بر موارد گفته شده نماهای کامپوزیت شامل یک پوشش زرین به روی لایه آلومینیومی خود می‌شوند که به این پوشش pvdf نیز می‌گویند، هر کدام از این ورق‌ها ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خودشان را خواهند داشت.

ویژگی‌های نمای کامپوزیت ساختمان

در این قسمت به برخی از ویژگی‌های مثبت نمای کامپوزیت ساختمان اشاره می‌کنیم تا دلیل ترجیح آن نسبت به نماهای قدیمی و سنتی روشن شود، این ویژگی‌های کامپوزیت عبارت‌اند از:

  1. تنوع زیاد کامپوزیت‌ها باعث باز بودن دست طراح برای طراحی نمای ساختمان شده است.
  2. نمای کامپوزیت عایق حرارتی خوبی بوده و باعث جلوگیری از هدر رفت دمای واحدها می‌شود.
  3. نمای کامپوزیت عایق صوتی خوبی نیز می‌باشد و به همین دلیل است که سر و صدای کمی از محیط بیرون به داخل واحدها می‌رسد
  4. نمای ساختمانی کامپوزیت ضد حریق بوده و این مسئله ایمنی استفاده از آن را تضمین می‌کند بنابراین استفاده از این نما برای ساختمان‌هایی که احتمال اشتعال در آن‌ها بنا بر هر دلیلی باشد به شدت توصیه می‌شود.
  5. نمای کامپوزیت وزن کمی دارد که این مسئله یک دلیل مهم برای ترجیح این نما به دیگر نماهای موجود در بازار می‌باشد، این نماها به دلیل داشتن وزنی سبک و اجرای خشک به راحتی مونتاژ خواهند شد، ضخامت نمای کامپوزیت بین ۴ تا ۵ میلی‌متر بوده و وزن آن‌‌ها بین ۵ تا ۸ کیلوگرم است.
  6. به روی نماهای کامپوزیتی به راحتی می‌توان توسط دستگاه‌های تراش اشکال دلخواه را ایجاد نمود. ورق کامپوزیت آلکوتکس یکی از بهترین انواع ورق کامپوزیت میباشد.
  7. برای کسی که متخصص نصب و اجرای کامپوزیت‌ها می‌باشد نصب کامپوزیت کار ساده‌ای بوده و می‌توان نصب سریع این نماها را از نقاط قوت نماهای کامپوزیت دانست.
  8. برای شستشوی نماهای کامپوزیتی به آب یا مواد شستشوی ضعیف نیاز داریم که این امر سبب می‌شود که شستشوی نماهای کامپوزیتی ساختمان کار ساده‌ای باشد.
  9. نماهای کامپوزیتی ساختمان عملکرد بسیار مناسبی هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله به دلیل عملکرد غیر یکپارچه، از خود نشان می‌دهند بنابراین استفاده از این نماها مورد استقبال بسیاری از ساختمان سازان قرار گرفته است.
  10. نمای کامپوزیت دارای خواص آکوستیک می‌باشد
  11. این نماها قابلیت تعویض بدون به هم ریختن کل نمای ساختمان را دارند.
  12. نماهای کامپوزیت شکل پذیر بوده و به راحتی شیار می‌خورند.
  13. نماهای کامپوزیت قابل آب‌بندی هستند.
  14. به دلیل فضای خالی که پشت ورق‌های کامپوزیت چوبی وجود دارد، این ورق‌ها خاصیت آکوستیک داشته و عایق صوتی خوبی می‌باشند.
ورق pvc بندرعباس
ادامه
تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

نگهداری از نمای کامپوزیت ساختمان

نمای ساختمان از این رو مهم است که نشان‌دهنده ظاهر ساختمان بوده و در واقع نقش مهمی در مدرن بودن آن خواهد داشت، مردم با دیدن نمای یک ساختمان در مورد ساکنین آن و قیمت ساختمان قضاوت می‌کنند، بنابراین مهم است که نمای ساختمان همواره تمیز بوده و فاقد ترک و خرابی باشد، در این قسمت به روش‌های صحیح نگهداری از نمای کامپوزیت خواهیم پرداخت.

  1. به نماهایی که رو به خورشید و در دمای بالای ۴۰ درجه هستند توجه کنید، قرار گرفتن نماهای کامپوزیت در دمای بالا سبب خشک شدن نماها شده و لکه‌هایی را به روی آن‌ها به جا می‌گذارد.
  2. تجمع آلودگی و رسوب به روی سطح نما باعث بروز خرابی زودرس نما خواهد شد بنابراین برای پیشگیری از خرابی نمای کامپوزیتی و افزایش طول عمر آن‌ها بهتر است که هر ساله به شستشوی آن‌ها با آب گرم بپردازید.
  3. برای شستشوی نمای کامپوزیتی ساختمان از مواد شوینده‌ای که با آلومینیوم واکنش نشان نمی‌دهند استفاده کنید، برای این کار آب خالی یا مواد شوینده ضعیف مناسب هستند، توجه کنید که پس از اتمام شستشو، توسط یک دستمال نرم نمای کامپوزیتی ساختمان را خشک کنید.
  4. ممکن است به دلیل فرسایش، قسمتی از کامپوزیت‌ها از نما جدا شده و آویزان می‌شوند این امر باعث نفوذ رطوبت در نما می‌شود، بنابراین برای پیشگیری از این امر می‌توانیم از لاستیک‌های درز بندی و چسب‌های پلی بورتان برای آب‌بندی نما استفاده کنیم.

تعمیر نمای کامپوزیت ساختمان

تعمیرات نمای ساختمانی به دلیل ارتفاع ساختمان‌ها کار ساده‌ای نیست، بنابراین برای تعمیرات نمای کامپوزیتی ساختمان‌ها از داربست و راپل استفاده می‌شود، استفاده از داربست هنگامی توصیه می‌شود که ساختمان ارتفاع زیادی داشته باشد اما در ساختمان‌هایی با ارتفاع کم برای تعمیر و شست و شو نما می‌توان از راپل استفاده کرد، مورد دیگری از استفاده راپل برای نصب مجدد نما است، چگونگی این تعمیرات را در ادامه این بخش به طور کامل بررسی می‌کنیم.

ورق کامپوزیت ارزان
ادامه

همان طور که در قسمت قبل گفتیم، برای جلوگیری از تجمع آلودگی و رسوب به روی سطح نما نیاز به شستشوی سالیانه دارد، در صورتی که از این کار اجتناب کنیم و مدت زیادی نظافت نما را انجام ندهیم دیگر نمی‌توانیم رسوب‌های ایجاد شده را برطرف کنیم، اگر این اتفاق رخ دهد تنها راه حلی که قابل اجرا است، رنگ کردن نمای کامپوزیت‌ها توسط رنگ‌های مخصوص می‌باشد.

هزینه تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت ساختمان

برای تعیین هزینه تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت ساختمان، فاکتورهای زیادی را باید بررسی نمود، برخی از این فاکتورها به صورت خلاصه در ادامه آورده شده است:

  1. ساختار اجرایی نمای کامپوزیت
  2. نوع پوشش رنگ کامپوزیت
  3. کیفیت و ضخامت پلی اتیلن به کاربرده شده
  4. کیفیت و ضخامت آلومینیوم تشکیل دهنده کامپوزیت
  5. دسترسی به نمای ساختمان برای تعمیر با توجه به ارتفاع آن (استفاده از راپل یا داربست)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

2 دیدگاه در “تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *