ورق pvc

ورق پی وی سی هایگلاس

ورق پی وی سی هایگلاس

ورق پی وی سی ( پی وی سی فوم برد ) چیست ؟

اگر بخواهیم تعریفی اولیه از ورق پی وی سی ارائه دهیم باید بگوییم که این عبارت خلاصه شده اصطلاح پلی وینیل کلراید است که به صورت اختصاری PVC نامیده می‌شود و در زیر مجموعه صنعت پلیمر با ساختارهای شیمیایی قرار می گیرد. ورق پی وی سی یا فومیزه دارای سازگاری با محیط زیست و طبیعت بوده و از پلیمرها و مواد ترمو پلاستیک تشکیل شده است، این ورق ها دارای وجوح برتری بسیار حائز  اهمیتی چون قابلیت بازیافت در چرخه طبیعت هستند به همین دلیل جایگزین مناسبی برای ابزارهای چوبی به شمار می روند.

پلی وینیل کلراید به شکلی تصادفی در دو وضعیت متفاوت در قرن ۱۹ کشف شد. این ماده برای نخستین بار در سال ۱۸۳۵ و به‌ دست هنری ویکتور رگنالت و برای دومین بار در سال ۱۸۷۲ به‌ دست اوگن بومان کشف و به دنیا معرفی شد. در هر دو وضعیت پلیمر مذکور زمانی کشف شد که ماده جامد سفید رنگی در داخل فلاسک وینیل کلراید که در مقابل تابش نور آفتاب قرار داشت.

ورق PVC به شکل گسترده ای در نماهای داخلی و خارجی برج ها و ساختمان ها استفاده می شوند و ترکیب شیمیایی آنها متشکل از پلی وینیل کلرید (PVC) است. از این ورق ها در صنعت تبلیغات، ساختمان، مبل و .. استفاده می شود. این ورق ها از نوعی فوم پی وی سی ساخته شده اند که وزن کمی داشته و در برابر رطوبت و خوردگی دارای محدوده ی مقاومت بالایی است. این مواد همچنین در مقابل مواد شیمیایی مقاوم بوده و آب به درون آن جذب نمی شود. انواع ورق PVC را می توان به آسانی و در راستای نیاز خود، حکاکی، منبت کاری، رنگ آمیزی کرد تا در گذر زمان پوسیده شود و سالم بماند.

انواع ورق PVC
ادامه

همان طور که در مقاله قبل مورد بررسی قرار گرفت این نوع ورق ها دارای مزایایی هستند که در زیر تعدادی از آنها را آورده ایم :

مزایای ورق پی وی سی  :

          1) مقاوم در برابر آب، آتش و حرارت.

          2) مقاوم در برابر ضربه و خط خوردگی.

          3) مقاوم در برابر حملات انواع حشرات موزی مانند موریانه، مورچه و …

          4) نظافت آسان و راحت.

 کاربرد پی ‌وی‌ سی چیست؟

        1) استفاده در سیستم لوله کشی آب.

        2) در ابزارها و وسایل پزشکی.

        3) در بسته بندی لوازم.

        4) پروفیل های استفاده شده در درب ها و پنجره ها.

        5) در قطعات و بخش های داخل اتموبیل.

        6) استفاده در صنعت مبلمان.

        7) در سقف های کاذب.

ورق پی وی سی هایگلاس

معرفی ورق پی وی سی هایگلاس

ورق pvc خام نوعی متریال از جنس پلیمر است که در صنایع مربوط به پتروشیمی ساخته شده و برای استفاده های مختلف به شکل های مختلفی تبدیل می شوند. حجم زیادی از کاربردهای این ماده در فرآیند ساختمان سازی است. ورق پی وی سی هایگلاس نوعی ورق ام دی افی با چندین لایه است که با روکش پلکسی گلاس که از جنس پلاستیک است پوشش داده شده است. ورق های هایگلاس در ساخت کابینت ها و کمد دیواری های هایگلاس کاربرد زیادی دارند. روکش پی وی سی هایگلاس (وکیوم) به دلایلی مانند برخورداری از زیبایی و تنوع در طراحی و رنگ آمیزی و استاندارهای بالاتر با سایر روکش ها در عرصه رقابت می باشد.

پلکسی گلاس ها از پلی کربنات ساخته شده و دارای ظاهری بسیار شفاف مثل شیشه هستند اما بر عکس شیشه دارای قابلیت انعطاف پذیری هستند. این پلیمرها نوعی ماده پلاستیکی هستند که در دو حالت مات و شفاف و با رنگ های مختلف در بازار وجود دارد.

ورق pvc مشهد
ادامه

کاربرد های ورق پی وی سی هایگلاس

از ورق های هایگلاس بیشتر در صنعت کابینت سازی بهره گرفته می شود. این ورق ها دارای صفحه ای شفاف و زیبا هستند که  باعث نمود دو چندان زیبایی در منزل و محل کار شما می شوند. این ورق های در آن جهتی که لایه پلکسی گلاس قرار دارد خاصیت ضد آب دارند. کاربردهایی که برای این روکش هایگلاس می توان برشمرد به قرار زیر می باشند :

  • در طراحی کابینت آشپزخانه دارای کاربردهای فراوان هستند.
  • در طراحی کابینت های حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شوند.
  • در طراحی کابین وسایل نقلیه استفاده می شوند.
  • در طراحی روکش مخازن و ماشین آلات استفاده می شوند.
  • در طراحی و ساخت سقف های کاذب و تزئینی استفاده می شوند.

 

مزایای استفاده از روکش پی وی سی هایگلاس

       1) نسبت به سایر روکش ها از مقاومت بیشتری برخوردار است.

       2) دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است.

       3) این قابلیت را دارد تا با طرح و رنگ خود کابینت تعمیر شود.

این روکش علی رغم مزایای فراوانی که دارند دارای معایبی به شرح زیر نیز هستند :

  • قابلیت لکه و خط پذیری بالا.
  • صد در صد ضدآب نبودن.
  • ایجاد لبه های تیز بعد از برش.
  • قیمت بیشتر در مقایسه با سایر روکش ها.

در این مقاله از هزاره سوم سعی شد تا به صورت اجمالی توضیحات مختصری در خصوص ساختار ورق های پی وی سی و در ادامه ورقهای پی وی سی هایگلاس ارائه شود. در ادامه هم در مورد مزایا و معایت ورقه های هایگلاس مباحثی مطرح شد تا در نگاه مخاطبان ذهنیتی حداقلی در مورد ورق های هایگلاس شکل گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *