ورق pvc

انواع ورق PVC

انواع ورق PVC

انواع ورق  PVC

همه ما ورق های پی وی سی را به عنوان ورق هایی برای ساخت کابینت در آشپز خانه می شناسیم اما  PVC نه فقط برای کابینت در آشپزخانه ، بلکه در مکان های بیشتری که با آب و رطوبت سر و کار دارند کاربرد بسیار دارند؛ طی این چند سال اخیر فقط چوب و فلز در ساخت سازه های ساختمانی استفاده نمی شود بلکه استفاده از ورق پی وی سی به خاطر مزایای بالایی که دارد به شدت در حال توسعه  و پیشرفت می باشد در ادامه به بررسی بیشتر ورق pvc خواهیم پرداخت.

ورق PVC چیست و چه کاربردی دارد؟

 (PVC) مخفف پلی وینیل کلراید می باشد که یک نوع پلاستیکی از محصولات نفتی صنعت پتروشیمی است و یکی از کاربرد های آن ساخت انواع ورق پی وی سی برای استفاده در بخش های مختلف صنعت ساختمان سازی است؛ این نوع پلاستیک در اواسط قرن نوزدهمیلادی کشف شد و بعد از آن به تولید انبوه و دستخوش تغیراتی رسید.

از جمله کاربرد های بالای این ورق می توان به استفاده در کابینت اشاره کرد دلیل این که یکی از موارد  پر مصرف ورق PVC ساخت کابینت آشپزخانه است این است که بعضی تولید کنندگان کابینت به علت ضد آب و ضد حرارت بودن ، از پی وی سی برای ساخت کابینت و بدنه سینک ظرفشویی استفاده می کنند و این یک مزیت برای این ورق حساب می شود.

مزایای ورق های  PVC

ورق pvc خام قابلیت روکش دار کردن و پرینت رنگی روی خود توسط رنگ های مخصوص پی وی سی را دارند؛ ورق های پی وی سی توسط همان ابزارهایی که برای ساخت و برش ورق های چوب یا ام دی اف به کار رفته است ساخته می شوند و کار های تزیینی مانند نوارکاری، اره کاری، سوراخ کاری و پیچ زنی روی آن مانند انواع ورق های چوبی قابل اجرا می باشد .

برخی از ویژگی های این ورق ها عبارتند از :

 

  • ضد آب
  • ضد حرارت ( مستقیم و غیر مستقیم)
  • ضد آتش
  • ضد ضربه و شکنندگی
  • ضد خط و خش
  • ضد حشرات موذی مانند (موریانه، سوسک، مورچه و …)
  • ضد نفوذ میکروب و آلودگی
  • دوام و استحکام بالا
  • وزن سبک و پایین بودن چگالی
  • مقاوم در برابر تغییر (دما سرما و گرما)
  • قابلیت روکش خوردن (چاپ و ...)
  • قابلیت رنگ شدن
  • قابلیت ابزار خوری بالا و تغیرات دلخواه آسان
  • نگهداری آسان
  • نصب و راه اندازی آسان
  • تمیز کردن آسان
از کدام ورق pvc استفاده کنیم
ادامه

پس اگر از ما پرسیدند که چرا از این ورق های استفاده می کنید ما کلی دلیل داریم که برای آن ها بیاوریم؛ حالا که از ویژگی های ورق های پی وی سی مطلع شدیم نوبت آن رسیده که با کاربرد های آن نیز آشنا شویم.

کاربرد های ورق pvc  

ورق های پی وی سی کاربرد های زیادی دارد که ما چند مورد از آن را اینجا بیان میکنیم:

  1. کابینت آشپزخانه
  2. بدنه سینک ظرفشویی
  3. کمد و کابینت های داخل سرویس بهداشتی
  4. کمد استخر
  5. اتاق های پیش ساخته و کانکس
  6. وسایل دکوراسیون داخلی مثل میز و کمد
  7. قفسه آزمایشگاه ها
  8. قفسه گلخانه ها
  9. لوله کشی آب و فاضلاب
  10. فضاسازی شهر و پارک ها
  11. صنعت خودروسازی
  12. صنعت کشتی سازی و سازه های دریایی
ورق pvc طرح چوب

انواع ورق های پی وی سی

همان طور که در بالاتر با انواع ورق های پی وی سی آشنا شدید می خواهیم با برخی از آن ها و البته مهم  ترین آن ها به اختصلر آشنا شویم با ما همراه باشید :

ورق پی وی سی روکش دار :

ورق های پی وی سی در کارگاه با رنگ سفید تولید و ارائه می شود؛ ولی در دکوراسیون داخلی منزل یا دفتر کار استایل و رنگ دارای اهمیت بالایی است و گاها لازم می شود رنگ کابینت های آشپزخانه با بقیه وسایل موجود در دکوراسیون هماهنگ شود پس برای همین ورق pvc روکش دار در طرح و رنگ های مختلف ساخته و راهی بازار می شود.

انواع ورق پی وی سی روکش دار : همان طور که قبل از این گفته شد، ورق های پی وی سی قابلیت رنگ شدن و روکش کردن و به اصطلاح شخصی سازی را دارند؛ رنگ شدن پی وی سی مدتی زمان می برد و کمی هم پر هزینه است و در آخر تنوع زیادی از استایل و رنگ را به ما نمی دهد؛ برای همین روکش کردن ورق های  PVC طرفداران بیشتری دارد، روکش های پی وی سی در انواع مات و براق و با ضخامت های مختلفی ساخته می شود و استفاده از ورق های پی وی سی روکش دار امکان انتخاب رنگ ها و نقوش مختلف مات و براق یا برجسته را به ما می دهد و از این بابت دست مشتری باز می باشد.

ورق pvc سمنان
ادامه

اما یکی از انواع این استایل ها ورق pvc طرح چوب است که دارای محبوبیت بالایی است :

ورق پی وی سی طرح چوبی :

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی حس طراوت و تازگی طبیعت را القا می کند و از آن جا که ذات انسان همواره دنبال آرامش و گرفتن حس از طبیعت بوده است این سبک از ورق های پی وی سی پر فروش قرار گرفته و محبوبیت بالایی دارند.

 وسایل چوبی به دلیل استفاده از چوب طبیعی و فرآیند ساخت دقیق تر و ظریف تر، قیمت بسیار بالاتری نسبت به بقیه استایل ها دارند ؛ ورق PVC طرح چوب قابل استفاده در کابینت آشپزخانه، کاغذ دیواری ها و کفپوش خانه و دفتر می باشد؛ استفاده از ورق پی وی سی طرح چوب به شما امکان لذت بردن از زیبایی طرح طبیعی چوب را می دهد و ضمن این که ورق pvc طرح چوب قیمت ارزان تری نسبت به وسایل دکوراسیون ساخته شده از خود چوب دارد و به صرفه تر است.

قیمت ورق pvc

ورق پی وی سی به دلیل استحکام و دوام بالا و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت به عنوان پوشش محافظ در موارد صنعتی و خانگی استفاده می شود و ورق پی وی سی در دو نوع نرم و سخت عرضه شده است که قیمت ورق پی وی سی بر اساس ضخامت و نرم و سخت بودن آن محاسبه می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

9 دیدگاه در “انواع ورق PVC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *