ترموود

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود نقش مهمی در حفظ کیفیت و دوام آن دارد. با توجه به اینکه هزینه تهیه چوب ترموود اصل بالاست، مراقبت از آن هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

ترموود یک نوع چوب فراوری شده در حرارت بالاست که برای ساخت آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. این چوب هم مقاومت و دوام بالایی دارد و هم به دلیل زیبایی و کیفیتش پرطرفدار است. از ترموود در ساخت انواع کفپوش، دیواره، آلاچیق، فلاور باکس، روف گاردن، قرنیز و... استفاده می‌شود. در این مقاله با هم روش نگهداری صحیح از چوب ترموود را مرور می‌کنیم.

چرا نگهداری صحیح از چوب ترموود اهمیت دارد؟

  1. چوب ترموود مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییر دما و میکرو ارگانیسمها دارد اما نگهداری درست از آن می‌تواند طول عمر کفپوشها، نرده‌ها و لوازم ساخته شده از ترموود نظیر ترموود تراس را افزایش دهد.
  2. مراقبت اصولی می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری فضاهای ساخته شده از ترموود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و مانع اتلاف وقت شما برای تعمیرات طولانی شود.
  3. کفپوشهای ترموود را می‌توان درصورت نیاز جدا کرد و به مکان دیگری منتقل کرد، پس سالم نگه داشتن آن مزیت اقتصادی محسوب می‌شود.
  4. برای ساخت چوب ترموود، درختان جنگلی قطع می‌شوند؛ پس برای حفظ محیط زیست باید از آن مراقبت کرد تا سالهای طولانی‌تری قابل استفاده باشد.

عوامل آسیب رسان به چوب ترموود

درست است که ترموود مقاومت بسیار بالایی دارد اما اگر روش نگهداری صحیح از چوب ترموود رعایت نشود برخی از عوامل محیطی می‌توانند بر کیفیت آن تاثیر بگذارند:

  • اگر ترموود به مدت چند هفته در معرض تابش اشعه فرابنفش خورشید قرار بگیرد خاکستری رنگ می‌شود.
  • رطوبت مانند باران یا قطرات حاصل از نشتی تاسیسات موجب پوسیدگی چوب ترموود می‌شود. همچنین با نفوذ آب به داخل چوب، سلولهای آن متورم می‌شوند و پس از خشک شدن، ابعاد سلولها به اندازه اولیه بازمی‌گردد و سبب ترک‌خوردگی ترموود می‌شود. البته چوبهای ترموود چون فراوری شده‌اند دربرابر رطوبت مقاومند اما برای افزایش طول عمر آنها لازم است نکات مراقبتی رعایت شود.
  • در مناطق مرطوب مثل استخرها، روف گاردنها و اقلیمهای مرطوب، قارچها و جلبکها امکان رشد و تغذیه از مواد مغذی چوب ترموود را دارند و درنهایت موجب آسیب رساندن به بافت چوب می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد روف گاردن ترموود از این صفحه دیدن نمایید.
  • ترموود از چوب طبیعی ساخته می‌شود و در مقابل اشیا تیز و بُرنده آسیب‌پذیر است.
تابلو ترموود
ادامه

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود هنگام انبارداری و حمل و نقل:

  1. انبار نگهداری چوبهای ترموود باید مسقف و خشک باشد.
  2. چوبهای ترموود نباید با زمین در تماس مستقیم باشند.
  3. بهتر است از کاور برای نگهداری چوب ترموود در انبار استفاده شود.
  4. ترموود در بسته‌بندی کمی شکننده می‌شود و برای جابجایی آن با لیفتراک بهتر است زاویه برداشت چوب زیاد نباشد تا از ترک خوردن و انحنای آن جلوگیری شود.
  5. الوارهای چوب ترموود به تعداد زیاد روی هم قرار نگیرند تا وزن چوبهای رو موجب دفرمه شدن چوبهای زیرین نشود.
نگهداری از چوب ترموود

روش نگهداری صحیح از چوب ترموود پس از نصب:

  • ترموود باید در مکان خشک و به دور از رطوبت قرار بگیرد. جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ترموود اهمیت زیادی دارد. آسیب‌پذیری ترموود به نوع آن و درجه حرارت فراوری ساخت بستگی دارد. بخشهای برش خورده و قسمتهای انتهایی پروفیلهای ترموود بیشتر در معرض نفوذ رطوبت هستند. برای محافظت از آن باید از روغن و لاک محافظ به ویژه در قسمتهای انتهایی چوب استفاده شود.
  • برای محافظت از رنگ آن دربرابر اشعه خورشید به ویژه وقتی ترموود در نمای ساختمان یا در فضای باز به کار می‌رود باید از لاک و رنگ مخصوص استفاده شود.
  • برای مراقبت از چوب ترموود در مقابل رشد میکروارگانیسمها، درصورت مشاهده باید با برس نرم آنها را به سرعت از روی سطح پاک کرد و برای جلوگیری از رشد مجدد آنها، از رنگ مخصوص و روغن محافظ ترموود استفاده کرد.
  • روش نگهداری صحیح از چوب ترموود شامل رنگ کردن آن هم می‌شود. برای نظافت و رنگ کردن چوب ترموود باید از برسهای نرم استفاده شود تا به لایه بیرونی آن آسیب نرسد. رنگ زدن باید در محیطی با دمای یکنواخت انجام شود. رنگ مخصوص ترموود را باید کاملا به‌هم بزنید تا رنگدانه و حلال به خوبی با هم ترکیب شوند و رنگ یکنواختی به دست بیاید. رنگ زدن باید کاملا یکدست باشد. اول یک لایه نازک رنگ بزنید و ده دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس دست دوم رنگ کاری را انجام دهید. حرکت قلم‌مو باید در راستای الیاف چوب باشد؛ از حرکت رفت و برگشتی قلم‌مو خودداری کنید تا رنگ‌کاری یکدستی داشته باشید. ترموود رنگ شده باید هر چند سال یکبار مجددا رنگ‌کاری شود.
روش تشخیص سطح کیفی چوب ترموود
ادامه
  • Terrace oil روغنی است که برای مراقبت از مبلمان فضای باز و کفپوشهای ترموود به کار می‌رود. این روغن به دلیل ویژگیهای فیزیکی خاص به راحتی در لایه‌های ترموود نفوذ می‌کند، از نفوذ هوا و رطوبت به بافتهای آن جلوگیری می‌کند و جلوه زیبایی به آن می‌دهد.
  • کفپوشهای ساخته شده با ترموود به دلیل اینکه بیشتر از سایر بخشها در معرض فشار و ضربه قرار دارند باید به طور مداوم بررسی و کنترل شوند تا درصورت مشاهده ترک‌خوردگی یا تاب برداشتن بخشی از آن، اقدام لازم برای تعمیر در اولین فرصت انجام شود.
  • گرد و خاک عامل مهمی در آسیب دیدن ترموود است. تمیز کردن کفپوشها و پله‌های ساخته شده از ترموود باید هر چند روز یک بار با مواد شوینده مخصوص انجام شود.
  • چوب ترموود اگر در معرض تماس با اشیا نوک تیز قرار بگیرد خراشیده می‌شود. این موضوع به ویژه در مورد کفپوشها ایجاد حساسیت بیشتری می‌کند.
  • برای فضاهایی که با ترموود ساخته شده‌اند باید برنامه دوره‌ای تعمیر و نگهداری درنظر گرفته شود. اگر آسیبهای کوچک ترموود به موقع برطرف شود، جلوی آسیبهای بیشتر و درنتیجه هزینه بالاتر گرفته و دوام کفپوش و لوازم چوبی ترموود بیشتر می‌شود.

نتیجه گیری

چوب ترموود دوام و استحکام بالایی دارد و به همین دلیل استفاده از آن در سالهای اخیر در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. نکاتی که برای مراقبت گفته شد نباید موجب نگرانی شما در استفاده از این متریال زیبا و بادوام شود؛ بلکه روش نگهداری صحیح از چوب ترموود موجب افزایش دوام آن می‌شود و نما یا دکوراسیون مدرن و شیکی که خواهید ساخت تا سالها کیفیت و زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. برای اطلاع بیشتر از ویژگیهای ترموود و نحوه خرید آن می‌توانید به سایت هزاره سوم مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

2 دیدگاه در “روش نگهداری صحیح از چوب ترموود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *