ورق کامپوزیت

کامپوزیت طرح چوب

کامپوزیت طرح چوب

کامپوزیت طرح چوب

نمای کامپوزیتی ساختمان در دنیای امروز که معماری ایران رو به مدرن شدن آورده است، جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر مصالح و نماهای مورد استفاده در معماری سنتی می‌باشد، نمای کامپوزیت تشکیل شده از دو لایه آلومینیوم و هسته‌ای از جنس مواد پلی‌اتیلنی می‌باشد که گاهی اوقات مواد معدنی جایگزین این مواد پلی‌اتیلنی خواهند شد، علاوه بر موارد گفته شده نماهای کامپوزیت شامل یک پوشش زرین به روی لایه آلومینیومی خود هستند که به این پوشش pvdf نیز می‌گویند.

 

ورق کامپوزیت‌ به دلیل تنوع بالایی که در شکل پذیری دارند، در انواع و طرح‌های مختلفی ساخته شده و در بازار موجود هستند.

از این نماها در هر ساختمانی مانند ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری می‌توان استفاده نمود، کامپوزیت طرح چوب به‌دلیل کیفیت بالا و طراحی جذابی که دارند، مورد استقبال مجریان و طراحان ساختمانی قرار گرفته است، بنابراین در این مطلب می‌خواهیم به طور اختصاصی به تمامی مواردی که باید در مورد کامپوزیت طرح چوب بدانید، بپردازیم.

کامپوزیت طرح چوب چیست؟

کامپوزیت طرح چوب به دلیل رنگ زمینه و رگه‌های خطی‌ای که به شکل چوب دارند، یک  ظاهر چوبی شکل بسیار شکیلی تشکیل خواهند داد اما جنس آن‌ها مانند دیگر نماهای کامپوزیتی از آلومینیوم بوده و یک پوسته زرین محافظ برای مقاومت روبه‌روی نور خورشید دارند، در واقع این ورق‌های کامپوزیت طرح  چوب مانند دیگر ورق‌های کامپوزیتی موجود دوام بسیار بالایی خواهند داشت، بنابراین اگر می‌خواهید از یک نمای کلاسیک طرح چوب و با کیفیت و دوام بالا بهره‌مند شوید بهترین انتخاب شما می‌تواند کامپوزیت طرح  چوب باشد.

مزایا و معایب کامپوزیت طرح چوب

هر محصول تولید شده می‌تواند در کنار مزایایی که دارد معایبی را نیز شامل شود در این قسمت لیستی از مزایا و معایب کامپوزیت‌های طرح چوب بیان می‌شود تا بتوانید با مقایسه این دو لیست در کنار هم به انتخاب درستی برسید.

در ابتدا به مزایای ورق کامپوزیت طرح چوب خواهیم پرداخت:

  • بسیار منعطف بوده و قابلیت فرم‌دهی دارد، به طوری که می‌تواند با توجه به نظر طراح و مجری ساختمان در ابعاد مختلفی برش بخورد.
  • هزینه کمتری نسبت به دیگر نماهای ترموود و کامپوزیتی دارد.
  • دارای انواع طرح‌های کلاسیک چوبی بسیار زیبا و جذاب خواهند بود.
  • مقاومت بسیار بالایی برای حفظ شکل خود در برابر اشعه نور خورشید خواهد داشت بنابراین دیگر نیاز نیست که برای حفظ شکل و زیبایی آن به رنگ آمیزی آن بپردازید.
  • ورق کامپوزیت نما ضد حریق بوده و در برابر آتش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، بنابراین استفاده از این نما برای ساختمان‌هایی که احتمال اشتعال در آن‌ها بنا بر هر دلیلی باشد به شدت توصیه می‌شود.
  • نماهای کامپوزیتی من جمله کامپوزیت طرح چوب، وزن زیادی ندارند و این مسئله یک دلیل بسیار مهم برای ترجیح این نما به دیگر نماهای موجود در بازار می‌باشد، این نماها به دلیل وزن سبکی که دارند به آسانی مونتاژ و نصب خواهند شد، وزن کامپوزیت‌ها معمولا بین ۵ تا ۸ کیلوگرم است.
  • کامپوزیت‌های طرح چوب نسبت به چوب‌های واقعی از فرسایش بسیار کمتری برخوردار هستند.
  • ورق‌های کامپوزیت خاصیت ضد پوسیدگی داشته و به مرور زمان از بین نمی‌روند.
ورق کامپوزیت نسیم شهر
ادامه
کامپوزیت چوبی
  • نماهای چوبی به مرور زمان مورد هجوم حشرات موذی قرار می‌گیرد در صورتی که کامپوزیت‌های طرح چوب از این مسئله در امان هستند.
  • نماهای کامپوزیتی چوبی مانند دیگر نماهای کامپوزیتی ساختمان‌ها، به دلیل وزن سبک و عملکرد غیر یکپارچه، هنگام زلزله بهترین واکنش را نشان می‌دهند و در واقع ضد زلزله هستند، بنابراین استفاده از این نماها مورد استقبال بسیاری از ساختمان سازان و طراحان قرار گرفته است.
  • این نماهای کامپوزیتی قابلیت تعویض یک ورق را بدون به هم ریختن کل نمای ساختمان دارند.
  • نماهای کامپوزیت به دلیل شکل پذیری که دارند، به راحتی شیار می‌خورند.
  • نماهای کامپوزیت قابلیت آب‌بندی دارند
  • به دلیل فضای خالی که پشت ورق‌های کامپوزیت چوبی وجود دارد، این ورق‌ها خاصیت آکوستیک داشته و عایق صوتی خوبی می‌باشند.
  • برای افرادی که در نصب و اجرای کامپوزیت‌ها متخصص می‌باشند نصب کامپوزیت با سهولت انجام شده و کار ساده‌ای خواهد بود، بنابراین می‌توان نصب سریع این نماها را یکی از نقاط قوت این نماهای کامپوزیتی در هر طرحی که باشند، دانست.
  • برای شست و شوی نماهای کامپوزیتی به دلیل آلومینیوم به کار رفته در آن‌ها نباید از موادی که با آلومینیوم واکنش نشان می‌دهند استفاده کرد، بنابراین برای این منظور به آب یا مواد شستشوی ضعیف نیاز داریم که این مسئله باعث شده است که شست و شوی نماهای کامپوزیتی ساختمان‌ها کار پیچیده‌ای نباشد.
  • نماهای کامپوزیت ساختمان در هر طرحی، عایق حرارتی خوبی بوده و باعث جلوگیری از هدر رفت دمای ساختمان می‌شود.

معایب ورق کامپوزیت چوبی

همان‌طور که گفتیم هیچ محصولی بدون ایراد نیست بنابراین این ما هستیم که باید با توجه به معیارهایی که داریم مزایا و معایب هر محصولی را سنجیده و سپس به انتخاب بپردازیم، انتخاب نمای کامپوزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست، در قسمت قبل به مزایای کامپوزیت‌های طرح چوب پرداختیم اکنون نوبت به بیان معایب کامپوزیت‌های طرح چوب می‌رسد:

  1. این کامپوزیت‌های طرح چوب به طبیعی و زیبایی چوب‌های واقعی نبوده و گرمای آن را ندارند، این مسئله با نزدیک شدن به نمای ساختمان و دقت به آن به راحتی قابل تشخیص است.
  2. نماهای کامپوزیتی در کل قیمت بالایی داشته و صرفه اقتصادی ندارند، این مسئله به این دلیل است که مراحل اجرای آن هزینه‌بر بوده و در نهایت قیمت بالایی را شامل می‌شود.
  3. همان طور که گفتیم یکی از مزایای کامپوزیت‌ها وزن سبک آن‌ها است اما این وزن سبک از طرف دیگر می‌تواند یکی از معایب این نماهای کامپوزیتی باشد زیرا ضخامت بسیار کمی داشته و در صورت بروز مسئله‌ای مانند طوفان و باد ممکن است شکل و دوام خود را از دست بدهند.
  4. این نماهای کامپوزیتی طرح چوب به دلیل آلومینیومی که برای ساخت آن‌ها استفاده شده است، ذرات و آلودگی‌های معلق در هوا را به خود جذب کرده و در کل می‌توان گفت که جرم‌پذیر هستند که این مورد یکی از معایب بزرگ این نماها است.‌
ورق کامپوزیت گلکسی باند
ادامه

اکنون که موارد مزایا و معایب کامپوزیت‌های طرح چوب بیان شد، می‌توانید با توجه به معیارهای خود یک بررسی داشته و به صرفه بودن کامپوزیت‌های طرح چوب را بسنجید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

3 دیدگاه در “کامپوزیت طرح چوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *